Alla inlägg under oktober 2016

Av amandahermansson - 31 oktober 2016 16:19

Söndag igår, lördag idag, söndag imorgon. Den första november är helgdag här så alltså ingen skola och eftersom måndag (idag) blir klämdag så ingen skola då heller. Och huset är fullt med ungar. Jag har väl sagt att pappans barn är här? Och mamman är alltid jätteirriterad när de är här. Vet inte varför men det är ju inte hennes barn så hon kanske inte tycker om dem så mycket vad vet jag. Men hon skäller på dem för ingenting och klagar på typ allt de gör utan anledning, jag tycker att hon behandlar dem lite orättvist och de är ändå inte här så ofta så hon borde vara snällare. Jag menar pappan bor ju hela tiden med två ungar som inte är hans och han beter sig inte sådär mot dem. Visst att han kan bli arg på dem men det blir han ju mot sina söner också och mamman blir ju också arg på dem. Iallafall så tror jag pappan märker av detta också (vet om det) för han och mamman hade en diskussion i köket med stängd dörr innan lunchen idag (detta var efter att mamman skällt ut pojkarna för, ingen enligt mig, anledning)


Igår så åkte jag och Kasia till Velez-Malaga. Det ligger uppe i bergen, inte så fint som Mijas men helt okej. Vi gick upp, upp och upp för att komma till en gammal borg. Därifrån var det fin utsikt. 

     

tur att kasia gillar att ta selfies och kort med oss för då får jag massa fina bilder och minnen på oss :) 


Efter det gick vi nerför kullen som borgen låg på för att sedan fortsätta upp på en annan kulle för att komma till en kyrka. tyvärr som kom vi 10 min in i siestan (vissa affärer mm har stäng några timmar på em) så vi kunde inte gå in och titta... Gjorde inte så jättemycket för min del utan vi fortsatte för att hitta nånstans att äta då vi båda var jättehungriga. Då vi lämnat  centrum bakom oss uppe i bergen så fick vi gå en bit innan vi hiittade en hyfsad restaurang.  Där åt vi dagens, som alltid består av tre rätters och är billigt. Den bästa dagens åt vi i Mijas (spklart, allt var perfekt där) och då var det jättegod mat för bara 8,5 euro. Där vi åt igår fick vi visserligen mycket mat för 12 euro men det var inte det godaste jag ätit.

    

Efter maten fortsatte vi gå ner till havet, tog ca 50 min och när vi kom fram så var vi i Torre del Mar. Där satt vi en stund på stranden innan vi köpte glass (trots att vi egentligen var supermätta fortfarande) och satt en stund till på stranden. Sen gick vi till busshållplatsen och tog bussen tillbaka. När jag kom hem så var det skönt att slippa gå mera, jag hade ont i höften (har jag hela tiden men extra efter att gått så mycket) och kanske inte konstigt då vi gått mer än 1,5 mil. Det blir ganske mycket promenader när man "turistar". När vi var i Mijas och Fuengirola så gick vi lite mer än 2 mil tror jag. Men det är bra vardagasmotion ;) 

 

På kvällen följde jag med pappan, killarna och Laia till ett museum med en rysk konstutsällning. Egentligen intresserar konst mig inte så mycket men jag visste inte vad för museum vi skulle till och jag ville dessutom vara lite sällskaplig och inte heller stanna i huset. Dock så var det en utställning som hette "de fyra årstiderna" och det fanns många fina tavlor med landskapsbilder som påminde väldigt mycket om svensk natur. Så det gjorde att det var lite kul att titta iallafall. Fanns en tavla med jättefina björkar i alla möjliga höstfärger vilket fick mig att längta hem lite då jag har missat denna fina årstid. Men som sagt så klagar jag inte på vädret här, idag var det återigen ca 25 grader. Hahah och ikväll ska vi gå på nån haloween promenad och jag tror att barnen ska klä ut sig :) vi får väl se vad som händer så får ni veta det imorgon ;) 

Av amandahermansson - 29 oktober 2016 20:40

Fast ordet för att beskriva gårdagen blir trött. Var så trött på morgonen för har haft svårt att sova två nätter i rad nu.. Så när jag lämnat Laia och ätit frukost så satte jag på lugn musik och försökte sova lite. Ni som känner mig vet att jag verkligen har jättesvårt att sova (om det inte är natt och läggdags) så såklart så sov jag inte. Men jag sov nästan iallafall ;) när jag "vaknade" (bestämde mig för att inte försöka sova mer) 1,5 timme senare så var jag iallafall piggare. Men sen tog jag det bara lugnt, spelade fiol och bakade en kladdkaka i mikron. Denna gång blev dedn godare men det är fortfarande inte lika gott som vanlig kladdkaka, förmodligen är det för att familjen inte har någon vaniljsocker så det saknas ju när man bakar det. 


På fredagar så hämtar jag ju alla barnen samtidigt, så vi gick hem och åt som vanligt och då kom mamman hem med choklad och pepparkakor från ikea!! Blev löjligt glad haha. Och barnen blev lika glada över pepparkakorna, tydligen så älskar de dem. 

Sen åkte Laia på simskola så vi hade lite lugn stund här ;) haha jag kände faktikst inte för att titta på nån serie eller så som jag brukar utan jag lyssnade på musik och löste soduko (jaa jag har börjat nörda soduko igen.. jättebra tidsfördriv när man väntar på bussen) denna gång löste jag dock i en tidning och inte i mobilen. 


Sen åt vi en snabb middag och föräldrarna åkte iväg för att skjutsa Lucia och Adriana till ett pyjamasparty och Lai aföljde med dem så då hann jag titta på idol. 


Idag gick jag upp tidigt igen för att åka till orkestern, när jag kom fram så var det låst. Och jag visste inte vad jag skulle göra. Kom på att kolla deras facebooksida och såklart så står det där att "idag repar vi på andra sidan stan än där du är just nu amanda" som tur är så är det några föräldrar där och en tjej som väntar på att nån ska komma och låsa upp så hon kan hämta sin kontrabas, så jag kunde åka med henne till platsen där vi just idag skulle repa med kören (som ska vara med på vår konsert). 


Efter repet mötte jag upp Kasia som bor jättenära där vi repade och vi tog tunnelbanan till Malaga centrum där vi mötte upp Sophie och åt lunch. Ingen vidare lunch men  vi alla var så hungriga.. Sen promenerade vi en bit längs stranden coh tog bussen hem igen. Juste, Pablo och Lukas, pappan barn kom inatt, de bor ju hos sin mamma på Teneriffa (där pappan kommer ifrån) men eftersom tisdag är röd dag här så är måndag klämdag vilket betyder långhelg så då har de kommit hit. Kul men jag fattade inget förrän igårkväll/natt. Inte för att nån direkt hade sagt något till mig, vad jag vet så har de knappt pratat om det (iallfall inte vid tex matbordet) men det är ju trevligt att de är här. Känner dock värsta pressen eftersom de var här min första vecka när jag inte kunde så mycket spanska så nu känner jag typ att jag måste visa att jag har lärt mig något. Ska väl lyckas säga nånting och inte verka som ett fån hela tiden så det ska väl gå okej :) nu sitter de alla uppe och tittar på en barnfilm, jag tänkte titta och satt i en fåtölj så gick jag och tog bort duken från bordet och då tog nån min plats så då visste jag inte vart jag skulle sätta mig så gick ner. Ångrar att jag inte sitter där nu och visar att jag inte bara är sjjälv på mitt rum, men har ingen lust att se filmen (som jag sett en gång förut och som dessutom är dubbad till spanska) och känns konstigt att komma nu, dessutom är väl filmen snat halvvägs.. Så istället ska jag titta på en egen film :) 

En bra sak jag tänker på när jag ser den här bilden:  jag är stolt över att jag lyckats blivit trygg och självsäker i att använda mina glasögon (kanske verkar som en småsak men för mig har det vart svårt att acceptera och jag har skämts öve dem, men nu känns det bättre!!)

Av amandahermansson - 28 oktober 2016 13:38

Har precis spelat fiol i ca 45 min. Bara galdralåtar. Till en början var det kul, gjord mig glad trots att det inte alsl är lika kul att spela alla låtarna själv.. Men det fick mig att tänka tillbaka till gruppen och alla spelningar och roliga minnen vi har. Vi hade alltid så kul tillsammans, speciellt under och efter sommaren då vi jobbade tillsammans. Och jag saknar det så himla mycket. Nu när jag spelade de sista låtarna så tänkte jag på den sista torsdagen vi hade tillsammans. När vi satt i musiksalen på stålfors och spelade, för de flesta av oss, för sista gången tillsammans som just gladra. Galdra går vidare utan oss, men frågan är om vi går vidare utan galdra? Jag kommer ihåg hur jag (och andra) kämpade mot att inte gråta under hela sista timmen, men när vi hade packat ihop instrumenten och gick ut för att åka hem så brast det för oss. Sandra och jag stod och storgrät ute i korridoren och när jag tänkte hur ska jag kunna köra hem såhär? Det gick men när jag släppt av Malin så tog jag grusvägen hem och då var vägen dimmig för alla mina tårar. Alltså jag gråter bara jag skriver om det här nu. Galdra blev en så viktig del av mitt liv under flera år. Det går inte riktigt att förklara vad allt betydde för mig men det var liksom den bästa timmen på hela veckan. Man kunde släppa skola och allt annat och bara spela och skratta med sina vänner. Hur bra är inte det liksom? Och sen helt plötsligt tog det slut. Det var skitjobbigt och verkar som att det fortfarande är det.

Men jag kommer för alltid att bära med mig musiken och alla minnen vi har tillsammans. Och om en tag kanske det inte gör mig ledsen att spela låtarna som vi spelade tillsammans, utan jag hoppas att det alltid kommer att göra mig glad. 

   

fina fina galdra <3

Av amandahermansson - 27 oktober 2016 21:35

Alltså hur fort har inte den här veckan gått? Stod i duschen nyss och insåg att det är fredag imorgon. Redan. Jag kunde knappt komma på vad jag gjort för att få denna vecka att gå så fort. Men fort har det gått och jag har faktiskt inte haft en enda "tråkig, händelselös och miningslös dag". Även idag var det superfint väder. "bara" 23 grader men solen kom fram till slut. Jag tog bussen till La Cala del Moral(en del av Rincon men typ som en egen by) mötte upp Sophie och vi gick till stranden. Först var vi typ ensamma men ett tag var det faktiskt mer än 10 personer där (inklusive oss). Några badade till och med, fast det var skitkallt i vattnet... Vi tänkte dock att nästa vecka måste vi åtminstone doppa oss, bara för att säga att vi har badat i havet i november!!


Vi låg och solade och pratade. Dskuterade mycket våra familjer, språket, arbetsuppgifter och fritid. Vi tänkte att vi skulle ta några lektioner tillsammans och ev om vi skulle börja gymma/gruppträna. Känns skönt att ha någon som verkligen kan förstå alla känslor och tankar som man har här nere. Det är svårt att förklara ibland men de förstår ändå eftersom de upplever samma saker. Dessutom är det skönt att prata om det och försöka sätta ord på vad och hur det är man känner. För det är såå mycket tankar som snurrar i huvudet men som man inte riktigt vet vad man ska göra med dem. 


Timmarna gick fort och Sophie behövde gå vid 13 för att hinna duscha innan hon skulle hämta "sina" barn från skolan. Jag hämtar ju inte "mina" barn förrän vid 15 så jag gick tillbaka. Det är ca 3,5 km, men jag gick rätt långsamt, tog kort, stannade och köpte glass och sen var det det bara lite mer än en timme till kl 15 så tyckte inte det var nån idé att gå till huset så jag stannade på stranden och låg i solen och läste. Sen gick vi hem och åt mat, jag tittade ett avsnitt greys och lite hawaii five-o (haha standard men det är lagom i min lilla paus och när jag kollar på tv:n så är det ju med spanks text så då försöker jag lära mig nånting och det känns okej att "lata sig" ifall nån skulle påpeka det) innan jag gick och hämtade Laia. Eftersom hon har sin uniform idag (kjol) så gick vi hem och inte till parken. Jag fick bära henne hela vägen hem för hon sov när jag hämtade henne från bussen.. Måste nog börja ta med vagnen dessa dagar för jag kan inte bära henne hem varje dag. Om man bara visste innan om hon var trött eller inte haha. VI gick hem och åt mellis men hon ville fortfarande gå till parken så vi följde med när mamman skjutsade Lucia till basketträning och hon släppte av oss på väg tillbaka då vi lovat hennes kompis att komma till parken, planen var dock att hon skulle somna i bilen mendet gjorde hon ju såklart inte... SÅ det blev en kortis i parken. 


Nu har jag duschat och ska titta på det nya avsnittet av arrow. Laia sover fortfarande inte och nu har pappan kommit hem också. Som Ladis sa, Laia är så mycket lättare att hantera när mamman inte är hemma. Efter maten blev Laia arg och ledsen, på alla, för hon ville inte gå på toa och gå coh lägga sig. OCh även fast mammman också är arg på henne så ropar hon fortfarande efter mamma?? JAg förstår inte men det är väl så, små barn ropar alltid på mamma oavsett när, var eller hur.. 

Gångtunnlarna som går genom bergen som delar upp Rincon och La Cala. Man kunde även ta trappor på utsidan men jag valde tunneln idag. Bilvägen går uppepå berget.

(superbra och skarp bild med min superbra mobilkamera) utsikt över hela rincon, eller jag hela stranden iallafall.

Av amandahermansson - 26 oktober 2016 21:31

Dagens ord i rubriken är namn och det är såklart för att jag har namsdag idag ;) (och dopdag) 

Idag trodde jag att jag skulle till polisen, men pappan har åkt iväg för 2 dagar så eftersom mamman är själv då så passade det bäst för mig att åka till polisen tidigt på fredag morgon istället. Så då trodde jag att jag skulle gå till stranden med Sophie för det skulle bli varmt idag. Men precis när jag tänkte skriva och fråga när och var vi skulle mötas så skrev hon att det verkade inte bli så bra väder som vi hoppats så vi sköt på det till imorgon. Men 1 timme senare är det 22 grader och det blev upp emot 26 grader. Så jag tog fram en madrass från förrådet och la mig ute i solen och läste, typ hela dagen. Önskar att poolen inte var stängd för vintern för den hade verkligen behövts idag! Trodde aldrig jag skulle ligga och sola (än mindre bli brun!!) och gå i kjol och linne den 26e oktober! För mig känns det fortfarande som sommar men så kommer jag på att det faktiskt är november på tisdag det kommer vara varmare och bättre väder än de allra flesta svenska sommardagar. Haha helt sjukt men ändå så himla underbart. Även omjag saknar att ha tjocktröjor och mysiga varma kläder på mig så trivs jag så mycket bättre i värmen när jag (som är en riktig frysare) slipper frysa precis hela tiden. Så jag passar på att njuta av de härliga sommardagarna som vi har här nu, snart kanske det blir kallt här också ;) (typ 15 grader kanske..) 


Gick och hämtade barnen, åt lunch, tittade ett avsnitt greys anatomy och lite hawaii five-o med spansk text på tv:n och gicks en och hämtade Laia. Vi stannade såklart i parken och lekte med Noria (hennes kompis) och idag var de snällare mot varandra, igår bråkade de lite. Sen gick vi hem, badade, åt mat allihopa (utom pappan då) och efter maten så busade barnen så mycket att Laia var helt uppspelt och jag trodde aldrig hon skulle somna. Men mamman hade åkt iväg nånstans en stund med Lucia och då går det mycekt bättre att lägga Laia (jag och Ladis diskuterade imorse att Laia är mycket lättare att "hantera" när mamman inte är hemma) men det behövdes en saga och en stund s sjungande för att få henne att sova. men det var iallafall utan protester :)

Jag kom precis ner på mitt rum innan mamman kom tillbaka, vilket var tur annars hade Laia inte somnat på några timmar... Så nu tänkte jag kolla på doobidoo från i fredags och sen sova. Hoppas vi går till stranden imorgon istället för jag tror vädret ska hålla i sig. Såå ja, ha det så bra hemma i kylan, ni kan ju alltid slänga iväg en liten tanke till mig här i värmen ;) 

 

charmiga foton eller hur ?? 

Av amandahermansson - 25 oktober 2016 14:06

   

bredvid mig står Adriana.

 

Lucia och Laia 

 

Lite bilder från helgens utflykter


Igår åkte jag efter frukosten in till Malaga och ställde mig i kö utanför polisstationen. visst berättade jag att vi var där i fredags men att det stängde kl 14?. Så igår åkte jag dit igen, eftersom jag tog bussen och var tvungen att gå i 30 min för att komma fram så var jag inte där förrän 10.40 vilket innebar att kön redan var ganska lång. Jag hade på känn att det skulle ta hela dagen men jag trodde att jag skulle hinna komma in. Men alltså kön rörde sig knappt framåt. Tur att jag hade med mig en bok för där satt jag hela dagen. Runt kl 13 så gick kön snabbt framåt och sen slutade polisen släppa in folk när det var en person före mig. Men kl var 13.15 så jag trodde att vi skulle få komma in också, men nej när kl var 14 så fick jag och de bakom mig gå hem... SURT att sitta där och frysa hela dagen utan att få komma in. Så jag måste åka tillbaka och sitta där en till dag... vilket förmodligen blir imorgon och då ska jag försöka vara där tidigare. Imorse frågade pappan om han skulle skjutsa dit mig men jag sa inte idag.Jag var tvungen att gå och fixa nytt internet, köpa linsvätska och hämta ut ett paket på posten så jag åker väl dit imorgon igen... Känns ju inte så lockande men jag måste ju fixa det där tillståndet (vet egentligen inte exakt vad jag ska fixa och jag förstår inte skyltarna med fina ord på spanska, men pappan pratade ju med dem och sa att det var i den kön jag ska stå så om jag kommer in imorgon får vi väl se vad som händer) 


Nu ska jag gå på en liten promenad med Pepa och sen hämta barnen och äntligen äta lunch. Sen chilla lite och hämta Laia, antar att vi kommer stanna i parken idag med. Igår var hon och hennes kompis griniga och bråkade så hoppas de båda är på bättre humör idag. 

Av amandahermansson - 24 oktober 2016 16:49

Vi gick upp tidigt i lördags (6.45), åt frukost och åkte till bussen som skulle ta oss till vart vi nu skulle, Jag visste ju inte vart vi skulle riktigt. Visade sig att vi stannade i en gammal stad som heter Jerez. Där gick vi på en lång guidad tur. Började i en gammal borg typ. Sen gick vi till en stor och gammal kyrka. Och sen gick vi till en gammal lokal där de förvarar vintunnor (vet inte om de gör vin där också men tror inte det). Där hade de även en vinprovning, jag drack juice med barnen. Hela tiden spöregnade det, vilket det i stort sett gjorde hela helgen. Det var mysigt men hade vart lite bättre om man inte hade gympaskor och ett pyttelitet paraply. På lördagskvällen skulle de på mässa (vi åkte ju med kyrkokören som föräldrarna är med i) så jag och barnen stannade på hotellet. Jag och Lucia smet ut och köpte choklad och godis haha. Är jag inte ett bra föredömme för barnen? Lär dem att gå bakom ryggen på sina föräldrar, hålla hemlisar och smita ut och köpa onyttiga saker. Men det var gott med choklad och jag tror Lucia tyckte det var lite spännande :) 


På kvällen hade vi världens stelaste familjemiddag. Vi åt  på en kinarestaurang och alla var väl trötta antar jag. SPeciellt föräldrarna, de var sååå himla griniga och irriterade och sura. Den dåliga stämningen gick inte bara att ta i utan man skulle typ ha kunnat se spänningen i luften... Såå skevt och när det blir sådär känner jag mig verkligen bara ivägen. Fast det tror jag att Adriana och Lucia känner också, alltså verkligen känslan av att man vill sjunka genom golvet och man vågar typ inte andas utan att få en utskällning av de vuxna. Som tur var så var middagen snabbt över och vi köpte glass på väg tillbaka till hotellet. 


På morgonen väntade en underbar hotellfrukost. Bäst var honungsmelonen och chokladkakan. mmmmmmmm. 

Sen åkte vi en liten bit i bussen till nationalparken Dońana. Vi åkte båt över en flod (en å just där kanske men i det stora hela en flod) till parken där två jeepbussar väntade på oss. Vi åkte först på stranden och sen upp på en "utkiksplats" över skogen. Det var såå mycket grönt. Det var nån sorts barrskog, såg ut som tallar och enar men är inte säker på om det var exakt det. Sen åkte vi tillbaka och fortsatte inåt fast åt andra hållet. Fick se fint landskap och lite hjortar/rådjur och vildsvin. Det var en väldigt guppig biltur så det kändes nästan som att åka berg och dal bana haha. Men det var häftigt att se ändå. 


Vi tog en annan båt tillbaka så då åkte vi en längre bit på floden, inte bara korsade den. Sen skulle de vuxna på ytterligare en vinprovning så jag, Adriana och Lucia stannade i bussen. Helt ärligt så orkade jag inte med en till guidad tur på spanske utan det var skönt att sitta i bussen och läsa i min bok på svenska. Efter deras vinprovning åt vi lunch på en restaurang. Jag hamnade bredvid en man som faktiskt var jättetrevlig (först kände jag mig bara i vägen för han pratade med pappan som satt på min andra sida) men när han började prata med mig (även de mittemot pratade med mig) och ställa frågor så kändes det lite bättre. Jag kunde föra lite konveration och tror jag lyckades svara ganska bra på hans frågor. Det kändes iallafall skönt att få prata lite ocj föra ett samtal med en "främling" när pappan satt bredvid mig och jag hoppas han märkte att jag faktiskt pratade med dem. Jag känner liksom en press från föräldrarna att prata mycket och utveckla mitt spanska tal. Men mer om det en annan gång.


Sen gick bussen hem. Kändes ganska skönt för jag var heelt slut i huvudet av att tänka. Efter tre guidade turer och en hel helg på spanksa (ehm ja okej har ju haft 2 månader på spanska men ibland är det mer intensivt) så var det skönt att förlora mig i min bok, men när jag kom hem så var jag så trött. Det var jättekul att åka iväg med familjen och alla i kören är jättetrevliga och det känns verkligen som att de bryr sig (var en kvinna som trodde jag mådde dåligt/var ledsen för jag var tvungen att gå och snyta mig och hon frågade mig några gånger hur jag mådde och när hon gick förbi mig på restaurangen så kramade hon om min axel) men alltså jag förstod inte så mycket på rundturerna och påväg hem kände jag mig så dålig på spanska just därför. Jag har ju tyckt att jag börjar förstå mycket men tydligen inte. Fast så var det ju inte direkt vardagsprat utan väldigt specifika områden. 

Den första guiden pratade skitsnabbt men jag försökte verkligen förstå men hann liksom inte med. Guiden på vinprovningen orkade jag snart inte lysssna på just för att jag tyckte ämnen var så tråkigt... och i jeepen så var det så mycket ljud och ljudet från hans mikrofon gjorde det svårt att höra, så även där förstod jag inte så mycket. Så ja helgens aktiviter kändes nästan som en spanskaprov som jag kuggade tyvärr. 


Det bästa med helgen var ändå att jag fick sova i en säng som var tillräckligt lång, min säng här är liksom 2 dm kortare än vanliga sängar och för mig innebär det att jag inte kan ligga rakt utan att fötterna är utanför... Och sen var ju hotellfrukosten såklart väldigt bra ;) hela helgen (frånsett stel middag och att jag knappt förstod npt på turerna) var dock väldigt bra, ska se om jag har några bra bilder att visa, hinner inte det nu för ska gå och hämta Laia! 



Av amandahermansson - 21 oktober 2016 16:52

Imorse var Laia redan vaken när jag kom upp så vet inte om väckningen hade vart med eller utan gråt, haha. Men resten av morgonen gick bara bra och det känns som hon har en helt annan inställning till mig nu. Kanske insåg hon att det inte funkade att göra som hon gjorde så när jag blev ledsen och hon fick tillsägelse så förstod hon att hon måste skärpa sig, eller vad vet jag. 

Pappan skjutsade henne till bussen. han kom hem sent igårkväll så vi var själva hela kvällen. Men det gick jättebra det med. Övertalade henne att göra en supersnabb dusch och sen var hon hungrig "tidigt" 19.30 så jag fick henne i säng runt 20.30 så hon sov strax innan 21. Jag tycker att hon sover på tok för lite för att vara 3 år så när jag är själv försöker jag lägga henne lite tidigare. Det är ändå jag som ska få upp henne på morgnarna så tycker hon kan lägga sig lite tidigare ;) och det är så bra för jag har itt "hemliga vapen" när hon ska sova. Jag sjunger "byssan lull" för henne (vilket är den enda vaggvisa som jag kan HELA texten på, dock bara 1 vers...) och då blir hon tyst direkt och så fort hon blir tyst så somnar hon snabbt eftersom hon är så trött. Så för mig tar en läggning ca 10-15 minuter medan föräldrarna lämnar henne i rumnet efter ev en saga och sen ropar hon på dem i 1,5 timme. Jag kanske borde lägga henne oftare? Fast jag tycker att föräldrarna ska ha sista stunden på dagen med sitt barn, jag tycker iallafall att det är viktigt men det är ju även viktigt att hon sover och om jag kan få henne att somna snabbare så kanske det är värt det. 


Idag hände inget speciellt igen. Gick på promenad på stranden med Pepa (som typ alla andra dagar denna vecka) haha åtterigen gick vi i ca 1 timme men knappt mer än 3 km. Men det är så mysigt att bara strosa längs med vattnet och plocka lite snäckor och bara njuta av utsikten. När vi kom tillbaka så packade jag en liten väska för imogron ska hela familjen + jag åka på en weekend (med några från föräldrarnas kyrkör tror jag). Jag har frågat vart vi ska men glömt bort namnet men nu när Lucia frågade så snabbade jag upp att det är en nationalpark som typ ligger vid Cadiz. Haha lite komiskt att precis när jag skriver detta så kommer Ladis in på mitt rum och frågar vart vi ska imorgon :) Det ska bli kul att komma iväg nånstans med hela familjen, tråkigt att jag missar vår au pair träff men jag träffade Sophie igår så det känns okej. En vecka går snabbt så hittar vi på något nästa helg :) 


Runt 13 så åkte pappan och jag in till Malaga för att gå till polisen. Om man ska stanna här mer än 3 månader så måste ma ha ett uppehållstillsstånd eller nåt sånt och imorgon har jag vart här i 2 månader (!!!!!) och jag ska ju stanna 8 till så måste fixa det. Visade sig att man måste stå i en jättelång kö innan man kommer in (och jag vet inte vad man gör när man kommer in) men det är bara öppet mellan 9-14 och eftersom det var mycket folk och klockan snart var 14 så får jag åka dit direkt på måndag morgon och fixa det själv. Hade vart skönt att ha med sig en av föräldrarna som pratar spanska och förstår allt. Men jag vet typ vad jag ska säga och de som jobbar där borde ju veta vad jag vill då jag antar att de flesta i kön vill samma sak. 


Tror att Laia ska åka på simning ikväll så tänkte fråga om jag kunde följa med för att få komma iväg och göra något. ÄVen om jag säkert måste sitta på en lektare och titta och vänta eller nåt så vill jag ändå följa med. Sen ikväll får vi se om jag tittar på idol eller doobidoo. Förresten, vänta er inget inlägg i helgen. Jag har inte med mig datorn och vet inte om det finns wifi på hotellet eller om jag ens kommer ha tid för att blogga. Det är ca 3 timmar bil till Cadiz så skulle kunna blogga då men jag har inte så mycket internet kvar i mobilen så får se. Hoppas iallafall att ni alla får en bra helg! 

me


Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)

mina blogg dagar

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

sök

kategorier

arkiv

tidigare år


Skapa flashcards