Direktlänk till inlägg 24 oktober 2016

propiedad = egenskap

Av amandahermansson - 24 oktober 2016 16:49

Vi gick upp tidigt i lördags (6.45), åt frukost och åkte till bussen som skulle ta oss till vart vi nu skulle, Jag visste ju inte vart vi skulle riktigt. Visade sig att vi stannade i en gammal stad som heter Jerez. Där gick vi på en lång guidad tur. Började i en gammal borg typ. Sen gick vi till en stor och gammal kyrka. Och sen gick vi till en gammal lokal där de förvarar vintunnor (vet inte om de gör vin där också men tror inte det). Där hade de även en vinprovning, jag drack juice med barnen. Hela tiden spöregnade det, vilket det i stort sett gjorde hela helgen. Det var mysigt men hade vart lite bättre om man inte hade gympaskor och ett pyttelitet paraply. På lördagskvällen skulle de på mässa (vi åkte ju med kyrkokören som föräldrarna är med i) så jag och barnen stannade på hotellet. Jag och Lucia smet ut och köpte choklad och godis haha. Är jag inte ett bra föredömme för barnen? Lär dem att gå bakom ryggen på sina föräldrar, hålla hemlisar och smita ut och köpa onyttiga saker. Men det var gott med choklad och jag tror Lucia tyckte det var lite spännande :) 


På kvällen hade vi världens stelaste familjemiddag. Vi åt  på en kinarestaurang och alla var väl trötta antar jag. SPeciellt föräldrarna, de var sååå himla griniga och irriterade och sura. Den dåliga stämningen gick inte bara att ta i utan man skulle typ ha kunnat se spänningen i luften... Såå skevt och när det blir sådär känner jag mig verkligen bara ivägen. Fast det tror jag att Adriana och Lucia känner också, alltså verkligen känslan av att man vill sjunka genom golvet och man vågar typ inte andas utan att få en utskällning av de vuxna. Som tur var så var middagen snabbt över och vi köpte glass på väg tillbaka till hotellet. 


På morgonen väntade en underbar hotellfrukost. Bäst var honungsmelonen och chokladkakan. mmmmmmmm. 

Sen åkte vi en liten bit i bussen till nationalparken Doñana. Vi åkte båt över en flod (en å just där kanske men i det stora hela en flod) till parken där två jeepbussar väntade på oss. Vi åkte först på stranden och sen upp på en "utkiksplats" över skogen. Det var såå mycket grönt. Det var nån sorts barrskog, såg ut som tallar och enar men är inte säker på om det var exakt det. Sen åkte vi tillbaka och fortsatte inåt fast åt andra hållet. Fick se fint landskap och lite hjortar/rådjur och vildsvin. Det var en väldigt guppig biltur så det kändes nästan som att åka berg och dal bana haha. Men det var häftigt att se ändå. 


Vi tog en annan båt tillbaka så då åkte vi en längre bit på floden, inte bara korsade den. Sen skulle de vuxna på ytterligare en vinprovning så jag, Adriana och Lucia stannade i bussen. Helt ärligt så orkade jag inte med en till guidad tur på spanske utan det var skönt att sitta i bussen och läsa i min bok på svenska. Efter deras vinprovning åt vi lunch på en restaurang. Jag hamnade bredvid en man som faktiskt var jättetrevlig (först kände jag mig bara i vägen för han pratade med pappan som satt på min andra sida) men när han började prata med mig (även de mittemot pratade med mig) och ställa frågor så kändes det lite bättre. Jag kunde föra lite konveration och tror jag lyckades svara ganska bra på hans frågor. Det kändes iallafall skönt att få prata lite ocj föra ett samtal med en "främling" när pappan satt bredvid mig och jag hoppas han märkte att jag faktiskt pratade med dem. Jag känner liksom en press från föräldrarna att prata mycket och utveckla mitt spanska tal. Men mer om det en annan gång.


Sen gick bussen hem. Kändes ganska skönt för jag var heelt slut i huvudet av att tänka. Efter tre guidade turer och en hel helg på spanksa (ehm ja okej har ju haft 2 månader på spanska men ibland är det mer intensivt) så var det skönt att förlora mig i min bok, men när jag kom hem så var jag så trött. Det var jättekul att åka iväg med familjen och alla i kören är jättetrevliga och det känns verkligen som att de bryr sig (var en kvinna som trodde jag mådde dåligt/var ledsen för jag var tvungen att gå och snyta mig och hon frågade mig några gånger hur jag mådde och när hon gick förbi mig på restaurangen så kramade hon om min axel) men alltså jag förstod inte så mycket på rundturerna och påväg hem kände jag mig så dålig på spanska just därför. Jag har ju tyckt att jag börjar förstå mycket men tydligen inte. Fast så var det ju inte direkt vardagsprat utan väldigt specifika områden. 

Den första guiden pratade skitsnabbt men jag försökte verkligen förstå men hann liksom inte med. Guiden på vinprovningen orkade jag snart inte lysssna på just för att jag tyckte ämnen var så tråkigt... och i jeepen så var det så mycket ljud och ljudet från hans mikrofon gjorde det svårt att höra, så även där förstod jag inte så mycket. Så ja helgens aktiviter kändes nästan som en spanskaprov som jag kuggade tyvärr. 


Det bästa med helgen var ändå att jag fick sova i en säng som var tillräckligt lång, min säng här är liksom 2 dm kortare än vanliga sängar och för mig innebär det att jag inte kan ligga rakt utan att fötterna är utanför... Och sen var ju hotellfrukosten såklart väldigt bra ;) hela helgen (frånsett stel middag och att jag knappt förstod npt på turerna) var dock väldigt bra, ska se om jag har några bra bilder att visa, hinner inte det nu för ska gå och hämta Laia! 



 
 
Ingen bild

mormor

24 oktober 2016 20:20

var Laia också med? Kul att du tyckte helgen var bra...trots allt. Ska bli fint att se bilderna. / kram

amandahermansson

25 oktober 2016 13:59

Ja alla var med. Ja men det var kul att åka på en liten resa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av amandahermansson - 9 maj 2017 22:27

Okej så helt plötsligt och lustigt så bestämde jag mig för att byta bloggportal. Har egentligen vart trött på bloggplatsen i flera år men då jag inte brytt mig så mycket och framförallt inte bloggat så mycket så har jag inte orkat bry mig om det. Men...

Av amandahermansson - 9 maj 2017 21:50

I söndags så var det toppen väder. Jag träffade Nathalie, Sarah och Zara och vi åt först lunch inne i centrum innan vitog metron nån hållplats till Casa de Campo som man skulle kunna säga är ett friluftsområde. Stort är det iallafall (ni kan ju kolla...

Av amandahermansson - 30 april 2017 22:07

Så imorgon är det ju första maj och röd dag även här, men även tisdag är röd dag då det är "Madrids dag" så idag på em fick jag ett sms av Marisa där hon frågade om jag hade lust att följa med till Salamanca. Såklart jag har! Så imorgon åker vi, jag,...

Av amandahermansson - 29 april 2017 12:36

NU har jag äntligen överfört bilder från kamerna till datorn så här kommer ett inägg med bilder från Toledo med mina vänner i början på april. Senare kommer även från Aranjuez och Malaga. Sen vet jag inte varför jag inte kunde ladda över från mobilen...

Av amandahermansson - 24 april 2017 22:41

Det verkar som att det ska bli lite sämre väder igen och om det stämmer så ska jag ta en dag i veckan och sätta mig och göra massa fina blogginlägg. Jag ska även försöka lära mig att ladda över bilder från systemkameran så ni kan få se massa fina bil...

me


Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)

mina blogg dagar

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

sök

kategorier

arkiv

tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards