Alla inlägg under januari 2017

Av amandahermansson - 29 januari 2017 11:53

Okej så om jag ska sammfatta den här veckan så blir ordet dyr. Har spenderat alldeles för mycket pengar..... Men det är inte varje dag man både klipper sig, köper dyr salva på apoteket och åker till ikea, så jag vet att nästa vecka blir bättre ;) 


Efter tre väldigt lugna och händelselösa dagar i början på veckan så har jag haft fullt upp de restrerande dagarna. I torsdags så åkte jag som sagt till IKEA med Nathalie. Det var svinkallt ute och under den ca 20 min långa promenaden då jag var tvungen att navigera med google maps så frös mina fingrar till is. Men det var det värt för när vi kommit fram till ikea så började vi med att äta frukost. Rostbröd, juice, te, frukt och kanelbulle blev det för min del. Väldig gott, haha det bästa var nog kanelbullen (har inte ätit kanelbulle på år och dar så hade glömt hur gott det faktiskt är, nästa gång vi är på ikea ska jag köpa en påse frysta kanelbullar för det glömde jag den här gången). Efter frukosten gick vi såklart ett varv inne på ikea, vi båda köpte ett doftljus och sen när vi kom till den "svenska affären" så shoppade vi loss haha. Då blev det lösgodis, choklad, musli, skorpor, knäckebröd, kakor och kanske nåt mer. Den här avdelningen var iaf så mycket bättre än den på Ikea i malaga vilket var så bra. Nu vet vi att vi kan åka tillbaka när vi behöver lite typiskt svenska saker.  Sen åt vi såklart köttbullar till lunch. De serverades med en liten sverigeflagga. Till efterrätt blev det daimtårta för mig och vaniljmousse för Nathalie. Vi hade en väldigt bra dag, så bra att jag träffat en bra sevnsk tjej, och jag är ganska säker på att vi kommer åka tillbaka till ikea ;)

 


På fredagen så mötte jag upp Zara för lunch och även det var trevligt. Vi hann inte med så mycket mer än lunch men då vi satt och åt i 2 timmar så var det väl okej. Men det regnade så vi hade inte direkt lust att gå omkring utomhus heller. Lite komiskt var att jag inte hittade några paraplyer i huset, förutom Pilars med hundar på, så jag gick runt med det och kände mig så vuxen. ;)


Sen på fredagskvällen så mötte jag upp en au pair som bor ett kvarter i från mig och två av hennes vänner. Det var trevligt men lite stelt för de alla tre var tyskar/från schweiz och de två andra pratade inte jättebra engelska så det blev lite tyska sinsemellan dem. Jag var hemma igen runt 23.30 och då gick Marisa ut för att träffa sina vänner. Jag gick och la mig vid 1 och hade sett fram emot min sömn då jag var otroligt trött, men såklart så vaknar Pilar vid 3,15 och gråter och så fort hon lugnat sig så började hon gråta över nåt annat. Så 1 timme senare kunde jag äntligen gå och lägga mig igen. ett tag var jag så himla irriterad på henne och ville verkligen bara bli arg och skrika åt henne men det hade bara gjort saken värre så istället satt jag på golvet och försökte hålla tillbaka mina trötta och ilskna tårar medan hon äntligen somnade. Sen vaknade jag såklart tidigt också.. 

Lördag fm var iallafall lugn och vid 14 så åkte Pilar och Marisa till Marisas brors familj och jag gjorde lunch. Sen åkte jag för att möta upp Zara. Vi hade tänkt se solnedgången men den var lite patetisk så vi stannade inte tills den var helt nere. 

     

Istället gav vi oss iväg på jakt efter en bra tapasbar, men vi hade lite svårt att hitta då klockan bara var sju och det är väldigt tidigt för att äta middag för spanjorer. Vi hittade en trevligt bar men där öppnade inte köket förrän 8 så vi stannade på en annan medan vi väntade. Den restaurangen var väldigt sliskig och ni vet när man känner sig smutsig och kladdig och iaktagen när man sitter där. Så vi beställde bara två små tapas och sen gick vi tillbaka till den första restaurangen. När vi kom tillbaka så kände bartendern igen oss och sa att köket inte öppnade förrän 8 och försökte typ köra ut oss, men vi sa att vi ville dricka något så då fick vi stanna. Vi tog båda sangía som var riktigt god. Sen när vi kunde beställa mat så var vi inte så hingriga så beställde en tapas och en chokladtårta. Det vi egentligen ville göra sen var att gå hem och titta på film men det är lite svårt att bjuda hem ompisar då vi bor med andra familjer, så det blev att vi efter en stund åkte hem till oss sjävla. Men imorse frågade jag Marisa om jag fick bjuda hit zara för en filmeftermiddag och det gick bra så hon ska komma hit i eftermiddag istället!! Passar bra också för det regnar idag igen.. Så glad att jag träffat Zara för vi har verkligen kul tillsammans och har klickat så bra. Väldigt tråkigt dock för hon ska bara var här i ca 6 vekcor och det har snart gått 3 :( jag får försöka träffa henne så mycket som möjligt nu när hon är här. 

Av amandahermansson - 25 januari 2017 21:45

Tänkte bara snabbt säga att jag lever och att allt är bra. Marisa åkte till Teneriffe i måndagskväll och kommer inte hem förrän på fredag. Lång vecka för mig och Pilar som är själva förutom när mormorn kommer vid ca 19tiden och sover här och skjutsar oss till dagis på morgonen. Men allt har gått jättebra och Pilar har skött sig super. Inga tråkiga miner här inte! (bara idag när hon pratade med sin mamma på skype, men efteråt ringde vi Emma på skype och då blev hon jätteglad!) Veckan har dessutom gått jättefort och imorgon är det redan torsdag. Jag som inte ens har gjort nåt vettigt den här veckan.. I måndags var jag hemma och vilade då jag kände mig lite sämre igen. Gick ut för att hitta en klipptid men blev istället så att jag bokade tid till tisdagen och köpte glass istället. Så på tisdagen gick jag och klippte mig. Lite mer än 15 cm kapades. Det blev lite kortare än vad jag hade tänkt mig men jag är än så länge nöjd ;) kommer väl snart börja sakna mitt långa hår haha. Pilar blev ledsem och undrade vart mitt hår var, hon tyckte det var för kort ;) 


Efter frisören åkte jag till ett större köpcentrum som låg ganska nära (två stationer bort med tunnelbana) och gick runt där inne ett tag. Köpte ett par fina pösbyxor på rean och en löparjacka/vindjacka. Spenderade lite mer pengar igår än vad jag hade tänkt.. Men så blir det ibland.. Idag var jag i Montecarmelos köpcentrum (som hade typ 10 affärer, 1 mataffär och 3 restauranger) och då köpte jag inget. Tänkte jag säga. Men jag köpte faktiskt en salva, men det var behövligt och nödvändigt (synonymer men då förstår ni att jag faktiskt behövde salvan haha). Sen gick jag hem och hämtade en bok och gick till "el campo" och satte mig i solen i en backslänt och läste. Så mysigt. 


Imorgon ska jag åka till IKEA med Nathalie. Mmmmm ska köpa massa svenska ätbara produkter :):):):):):):):):):) (=spendera ännu mera pengar (men pengar senderade på mat är väl spenderade pengar)). 

Av amandahermansson - 23 januari 2017 11:17

Det blev ingen förskola för Pilar i fredags heller utan vi var hemma hela dagen. Jag tog en långpromenad på förmiddagen och ja det var typ det enda "speciella" som hände. På kvällen kom Marisa hem och sen var allt som vanligt. 

Jag började känna mig dålig under fredagen och ju längre dagen gick desto sämre blev jag. När jag gick och la mig vid 22 så hade jag feber. Och ja ni vet hur man är varm och kall samtidigt. Jag var kokhet men frös så himla mycket, fast jag låg under två tjocka täcken så låg jag och hackade tänder. Så när jag vaknade på lördagen så  ställde jag in mina planer för dagen och stannade i sängen. Typ hela dagen. Sov några timmar och vilade framför serier. Marisa var så snäll hon kom in med varm soppa till mig. Sen sov jag lite till. Så tråkigt att jag blivit sjuk, såklart var det värst på helgen också när jag hade massa planer... Efter en dusch så kände jag mig ändå lite piggare och på kvällen tog jag mig ut på en kort promenad och gick och köpte pizza i närheten. Sen gick jag och la mig igen. Så rolig var min lördag...


Igår så hade jag också massa planer och då jag mådde bättre och inte hade feber utan bara var dunderförkyld så bestämde jag mig för att åka. Såhär i efterhand så borde jag kanske ha stannat hemma men jag ville så gärna träffa alla nya vänner. Vi gick först på Antropologiska museet (vilket var lite tråkigt) och sen gick vi förbi en bokloppis och sen gick vi för att äta mat. Vi var 6 au pairer och det kändes så konstigt att vara så många då det hela tiden bara vart jag, Sophie och Kasia. Det var dock jättekul att träffa alla och vi hade kul tillsammans! Vi gick även och åt churros på Madrids äldsta och bästa churroställe. Egentligen tycker jag inte churros är så gott, men är man i Spanien så måste man äta det ;) sen kl 19 så började nån utbytesgrej. Jag hade trott att det var en middag med au pairer från vår agentur men det var öppet för alla som ville komma dit och prata och öva språk. Så efter ett tag var hela baren proppfull med folk och det var så högljutt att jag inte kunde höra mina tankar... Så efter ca 1,5 timme så gick jag och en av de andra tjejerna därifrån. Jag kände att jag behövde hem och sova. Kom hem ca 21.30 och det var mörkt och tyst i huset. Så jag trodde att de sov, visst det var lite tidigt för Marisa att sova då hon iftast är uppe sent men hon hade också vart lite krasslig på morgonen så jag tänkte att hon kanske gått och lagt sig tidigt. Så jag värmde lite soppa och åt ett äpple så tyst jag kunde i köket. Sen kröp jag ner i sängen och tänkte kolla ett avsnitt av grimm innan jag somna. Och helt plötsligt så hör jag hur nån låser upp ytterdörren och in kommer Marisa och Pilar. Hahah jag blev så förvånad för jag trodde verkligen att de låg och sov... Men de hade vart hos Marisas kusin. Hahah allstå så komiskt


Idag tänker jag spendera inne och vila bort min förkylning. Jag ska leta språkkurser och sen ska jag ev gå iväg och klippa mig. Men det är ungefär så mycket jag kommer göra idag. Mår jag bättre imorgon så ska jag åka till ett köpcentrum som ligger i närheten. Men idag tar jag det lugnt :) 

jaa denna bild är ju inte från idag iallafall ;) 

Av amandahermansson - 19 januari 2017 21:32

Okej så jag vet att ajg blev dålig på det här igen... Men anledning nu är iallafall att jag har kul och mår bra och inte tänker på att blogga. Innan jul var det tvärtom- jag hade inget kul att rapportera och struntade därför i att blogga. Också så är det så att tiden jag har "för mig själv" är antingen på dagen, då jag oftast försöker hitta på nåt att göra, eller på kvällen närPilar har somnat. Och då vill jag helst koppla av med en film eller serie och struntar däriför i att blogga. Men eftersom att ni så gärna vill att jag skriver (och för min egen del om några år) så ska jag nu ta mig lite tid och berätta vad jag gjort denna vecka :)


Sen vi hördes senast har detta hänt:

I måndags träffade jag en au pair från USA, hon heter Zara och var jättetrevlig och vi hade kul :) Tråkigt är att hon bara ska stanna i 6 veckor.. Men vi får väl passa på att träffas mycket under dessa veckor. 

I tisdag fick jag min mens så låg mest inne med magont och tittade på serier. Tog mig ut på en promenad och stannade på väg hem och köpte choklad.

I onsdags träffade jag Nathalie (från Sverige) och tanken var att vi skulle försöka komma in på National biblioteket. Men tydligen så tar de bara in 20 pers om dagen på nån form av rundtur och när vi kom så var det redan fullt. Det vore kul att komma in och se men jag tvivlar på att vi kommer pricka in en dag då  det finns biljetter kvar... Hursomhelst så vandrade vi runt och hittade några andra bibliotek. Inget stort med massa böcker. Det är typ två rum med böcker och that's it. Jag blir besviken varje gång jag kommer in på ett sånt bibliotek. Kolla bara på vårt bibliotek i "lilla" eskilstuna. Visst att vi bara har ett stort bibliotek men jag lovar att varendra skolbibliotek som finns i Eskilstuna kommun är större än de som jag har sett hittils i en stor miljonstad som Madrid. Stor besvikelse. 

Nathalie och jag åt burritos till lunch. Det var väl helt okej. väldigt kladdigt och stark dock. Men det kändes lite spanskt (eller mexiakanst). 

I onsdagskväll (igår) åkte Marisa till Barcelona, hon kommer hem imorgon. Så mormorn har vart (och är) med mig och Pilar. Igår hade Pilar feber och var väldigt hängig så hon gick inte till förskolan idag. Istället åkte vi på fm idag, efter att ha ätit frukost med mormorn på ett cafe, hem till deras lägenhet inne i stan. Där stannade vi hela dagen. Vi gick ut en stund till en marknad och handlade lite, åt lunch osv. Jag satt och åt med mormorn och hon är jättesnäll. Hon berömde mig så mycket för min spanksa. Sa att jag hade en hög nivå, konverserade bra, forstod allt (med handen på hjärtat så förstår jag inte allt, men nästan), att jag alltid böjer verben rätt, uttalar bra osv. (fråga inte varför men såhär fungerar jag:) Jag är en sån som inte alltid tar åt av tex komplimanger, som tex det här så har jag svårt att veta om personen verkligen menar det. Förmodligen så gör dem ju det men jag tvivlar alltid på det och undrar om jag verkligen är så bra som de säger. Så har jag alltid tänkt och jag vet inte varför. Dålig självkänlsa? Hur som helst så såklart att jag blir glad och jag måste lära mig att lite på att om nån säger något sådant till mig så är det sant och jag måste ta åt mig av det. 

Det var iallafall kul att för en gångs skull få lite beröm för min spanska. I malaga så fick jag ju bara höra att jag måste prata mer och att jag inte lärt mig nånting alls på 4 månader. Men jag känner nu att allt som jag lärt mig under hösten liksom har sjunkit in och att ajg nu känner mig mer säker på språket och förstår och jag är trygg med m´personerna i min omgivning (jag känner att om jag gör fel så kommer de hjälpa mig och inte håna mig och tycka jag är dålig) vilket jag inte gjorde i höstas och därför tror jag att det har släppt lite för mig. Jag pratar avslappnat och det går bra. Jag får inte panik över att säga nåt och jag har inte ångest över en familjemåltid. Faktum är att jag och mormorn satt idag i ca 1,5 timme och åt medan vi diskuterade, för det mesta, språk. Det kändes inte jobbigt nån gång och hon förklarade tex lite ordspråk och att hon var väldigt interesserad av språk osv. Samtalet flöt på så bra och ja, jag är så glad att jag äntligen får leva denna au pair dröm i en så fin och snäll familj.

(Mamma, pappa, emma och wilma, jag längtar så mycket tills ni kommer så ni får träffa alla fina människor här för nu vill jag verkligen visa er allt och hur bra jag har det!!!)

Udatering 23.10- jag avslutade detta inlägg ca 22 och gick för att dricka en kopp te och äta jordgubbar. Men jag blev sittandes tills nu och pratade med mormorn. Återigen så flöt allting på och det kändes inte som 1 timme passerade. Känns verkligen så bra.  

 

Vi får se om Pilar går till förksolan imorgon, jag skulle nog låta henne gå till skolan, men jag tror att mormorn tycker det är lite mysigt att få spendera tid med sitt barnbarn och hon vill nog gärna att vi åker hem till dem imorgon också. Vilket jag tror vi kommer göra. Pilar är ändå väldig snorig, hon har inte feber men jag tror inte att en extra dag hemma skulle skada. Risken är ju att hon blir sämre igen om hon går till förskolan. Egentligen hade jag planer på att åka till ett köpcentrum imorgon men åker vi tll dem så kan jag (om det inte är så kallt) traska runt lite på stan istället. Köpcentret kan jag åkte till vilken annan dag som helst. FÖrresten det har vart skitkallt här. Ni tycker att jag inte ska klaga men igår och imorse var det kallar här än i Eskilstuna. Runt 11 idag hade vi -1 !!!! Och det blåser ju svinkallt också. I malaga och stora delar av lander så har det kommit snö. Alltså jag trodde inte på Kasia och Sophie när de sa att det snöade i Malaga.. Men det gjorde det. Så just nu är det okej för mig att klaga på att det är kallt. ALla här säger ju också "du är ju från Sverige, för dig är det här inte kallt" "du tycker väl att vi är konstiga som fryser" men som de flesta av er vet så är jag den personen som alltid fryser och jag vill gärna att det är varmt och därför älskar jag tex sommaren och faktum är att jag nyligen bott 4 månader på spanska solkusten och det var en ovanligt varm höst, med 26 grader i början på november och när jag åkte hem till Sverige i julas så var det fortfarande 17 grader. Vilket typ skulle vara en sommardag i sverige men då hade jag vinterjacka och kunde frysa. Så ja nu är det väldigt kallt här ;) ;) ;) 

Av amandahermansson - 15 januari 2017 20:30

Så igår var en lördag som gick ganska långsamt. På förmiddagen så gjorde vi typ ingenting förutom en promenad och sen hände typ inget annat. På kvällen skulle jag gå ut med en au pair som bor nära och några som hon kände. Men det blev inställt typ en timme innan vi skulle åka.. Så jag frågade några andra (i en au pair grupp från min agentur) som också hade planerat att gå ut. Men de hade också ställt in. Så det blev ingenting. Lite snopet men helt ärligt så var det skönt för jag hade tappat lusten att gå ut i kalla natten ;) så jag var nog egentligen nöjd med att stanna hemma. Jag är också ganska säker på att det kommer fler chanser!

Idag så var det ännu en lugn förmiddag. Jag stannade hemma när de andra åkte och handlade och gick på hundpromenad. Sen kl 14 så kom Marisas syster med man, hennes mamma och pappa och lite senare kom hennes bror också. Vi åt lunch (ungefär 15.30) och efterätt osv och det var jättetrevligt! Jag var såklart lite nervös innan då jag bara träffat mormorn och morfarn men de alla var jättesnälla och glada och trevliga osv. De pratade med mig och frågade och var intresserade. De berömde mig också massor för att jag var så bra på spanska. Och det som glädje mig var att de sa att jag pratade utan accent. Så man kunde inte höra om jag var från ett annat land (eller ja, kanske mer att man inte kunde avgöra från vilket land jag kom ifrån). Och efter den förra familjen i malaga där de "klagade" på att jag inte kunde/lärde mig spanska så känns det jätteskönt att allt har lossnat här och jag kan visa att jag faktiskt kan. Och att de tycker att jag är duktig och pratar och förstår jättebra. Om jag ska erkänna så ibland förstår jag inte riktigt men känner att det inte riktigt är tillfälle att fråga och det egentligen inte är så viktigt de dem pratar om och då lossas jag bara att jag förstår, fast jag inte förstår allt. Men ändå, jag förstår typ allt och även om det ibland är svårare att uttrycka sig än det är att förstå så märker jag hur allt börjar flyta på mycket lättare. Vilket är väldigt skönt. Och man får en liten extra kick när man märker att de som är runt omkring en berömmer en :)

Efter halv sex så blev det lite avslaget och jag blev jättetrött.. Och sen när de andra äntligen (för att jag var trött inte för att jag ville att de skulle åka) så kom en kusin. Hon har precis åkt så nu ska jag äta lite middag och sen krypa ner i sängen framför en film. Imorgon ska jag träffa en tjej som heter Zara och nån dag i veckan Nathalie :) förhoppningsvis kan jag även träffa den tjejen som bor nära mig (hon blev sjuk det var därför det blev inställt igår). Och så ska jag leta efter en språkskola och en orkester. Men eftersom allt känns så bra här "hemma" så har jag inte haft bråttom att hitta nåt annat att göra. Men jag vill ju göra det så jag ska ta tag i det!
Godnatt!

Av amandahermansson - 13 januari 2017 22:17

Torsdag, igår hände det mycket bra saker.

Jag träffade Nathalie, en svensk au pair som också precis kommit till Madrid. Jättekul och känns så bra att ha en svensk att prata med! Vi började med en fika och sen hamnade vi vid det kungliga palatset och tänkte, varför inte gå in när vi ändå är här. Så det gjorde vi. Stort och mäktigt är två bra ord som breskriver hur det var därinne.

     

Sen hann vi med lunch med efterrätt innan jag var tvungen att åka för att hinna i tid till att hämta Pilar. Vi var i lekparken igår och hon älskar att gunga. Vi var där kanske 1,5 timme och hon gungade nog i 1 timme och en kvart.  Kvällen var bra, dock så blev det lite protester i slutet på middagen så då blev det sängen men då vägra hon borsta tänderna så då blev det lite gråt, men hon somnade bra iallafall. 

En tråkig sak med igår var att jag missade ett au pair möte. Jag var gelt inställd på att det var nästa torsdag men det var igår :( och jag hade inte märkt det om jag inte fått ett mejl från kvinnan på agentren som frågade varför jag inte kom. JAg som hade sett fram emot det så mycket. Tur att jag iallafall träffade Nathalie. 

Och på kvällen så berättade Marisa hon har en vän som bor väldigt nära som har en au pair från Schweiz. Så på kvällen hörde hon av sig. Först skrev hon dock på tyska för förmodligen hade hennes värdmamma sagt att jag var från Suiza (schweiz) och inte från Suecia (sverige). Men det löste sig och jag trodde vi skulle träffas idag. Så idag gick jag halva morgonen och väntade på svar från henne. Och när hon ätnligen svarade så var hon i skolan och hon hade trott att vi skulle ses på kvällen... Men vi ska träffas imorgon (tror jag) och sen bjöd hon med mig på kvällen då hon skulle ut och äta med några vänner. Så det ser jag fram emot mycket!


Så idag gjorde jag typ inget speciellt. Jag hade tänkt ta mig till ett köpcentrum som ligger nära här, men eftersom jag väntade på svar från henne och fick det så sent så kände jag att det bara skulle bli stressigt att åka iväg. Så då stannade jag hemma. 

Men jag hann med träning, sätta upp bilder i mina ramar och sen blev jag helt plötsligt sugen på pizza. Och i kylen fanns inget tilltalande så jag gick faktiskt och köpte pizza, som jag sen åt framför ett avsnitt grimm. Sen gick jag på promenad. Var ute i ca 1 timme och bara gick runt på "el campo". Lyssnade på musik, sjöng högt och var på jättebra humör. Och det är jag fortfarande :) 

 

(jag vet att en bild egentligen är åt fel håll men den bilden behövde vara med och det blev ändå bra tycker jag!) 

kl 16 hämtade jag Pilar, sen hann vi gå en liten bit innan Marisa körde förbi med bilen. Vi gick sen till parken och idag var det inte riktigt lika mycket gunga. Men oj vad glad hon var. Skrattade nästan hela tiden och vi busade osv. Finns inget som gör en sådär löjligt glad  som det där barnskrattet som är så okontrollerbart och inte går att stoppa. 


När vi kom hem så hann vi nästan duscha färdigt innan huset fylldes med folk. Idag kom äntligen soffan!! Och hjälp att montera den fick vi av mormorn och hennes två systrar. Det var nästan kaos i sovrummet ett tag. 3 tanter, 2 vuxan (jag räknar in mig själv här), 1 unge, 1 stressad stor hund, byggdelar, och kartonger överallt. Men tillslut stod soffan där. Och det är lite mysigare nu ;) innan hade vi två trädgårdsstolar att sitta på haha. Men nu är det bra. Och imorgon kommer Marisas bror och hjälper till att montera ett matbord så då blir det nog ännu bättre! Och tanterna var jättesnälla och glada och pratiga osv. Först när de kom (jag visste inte att de skulle komma) så hade jag mjukisbyxor på mig och skitigt hår osv och det kändes lite pinsamt att ha mjukiskläder när man träffar nya snälla, fina tanter. Men det kändes inte alls obekvämt i deras närvaro eller nåt. Faktum är att jag inte har känt mig obekväm i nån situation här någongång, med någon person. Bland annat är det delvis men en annan dag ska jag skriva mer om varför, men ni kan få veta nu, DET KÄNNS HIMLA BRA HÄR!!  

Av amandahermansson - 11 januari 2017 21:34

Ska försöka skirva ett kort men framförallt ett snabbt inlägg men det brukar ta ganska lång tid haha. Nu börjar jag 21.34

Idag blev en lugn dag. Vi gick upp vid 8 och medan Marisa gick ut med hunden så bytte Pilar och jag om och borsta tänderna osv. Sen gick de till förskolan och jag kröp ner i sängen med en kopp te och lite yoghurt och tittade på ett avsnitt av grimm. Sen tog jag tag i mig själv och tränade. Sist jag gjorde det pass jag gjorde idag (i somras, första gången av Fresh Body Fit Mind, nu är jag på gång 2,5) fick jag så himla mycket träingsvärk i låren men just nu känner jag ingenting så jag hoppas det känns lika bra imorgon ;) dock så har jag haft ont i höften efter min löpning igår. Vet inte varför då "allt är bra" men men. Kanske måste mjukstarta den lite, eller nåt. 


Marisa kom tillbaka vid 11 och då jobbade hon lite medan jag satt och skrev i min kalender och tittade lite mer grimm ;) sen lagade vi pasta och köttfärssås tillsammans och efter maten tog jag en liten promenad till el campo. Det är så skönt att ha en stor och lugn plats att gå till. Superbra plats för att springa också! Och det är fint när man ser kontrasten mellan storstad, öppen mark och berg. 

 

Titta noga på bilden så ser i till höger först vita hus, sen kommer lite orangea/bruna och det är i de lägenhetshusen so vi bor. 

Till vänster så ser ni 4 torn, och de kallas just för "de fyra tornen" och där börjar en stor väg som går genom hela Madrid, från norr(där vi är) till söder, 


När jag kom tillbaka åkte vi och hämtade Pilar och sen åkte vi till den stora tunnelbanestationen vid just de fyra tornen för att fixa ett transportkort till mig. När vi kom hem igen så blev det lite gråt för mamman och mormorn skulle åka och köpa soffa och Pilar var så trött och egentligen skulle vi gå till parken en stund men precis utanför huset så trillade hon med sparkcykeln. Trilla + trötthet + att mamman skulle åka iväg = mycket tårar. 


Vi gick tillbaka in igen och hade sen en rolig och bra eftermiddag. När de andra kom tillbaka blev det dock mer gråt för då ville hon inte sova. Marisa och jag tror att det är för att det är ett nytt hus och hon vågar inte sova själv. Jag kan förstå henne och hon är ju så liten så det tar säkert ett tag att vänja sig. Hon säger alltid "det nya huset" så hon är nog inte helt hemmastadd här än. För min egen del så tror ag dock att det var bra att de nyss har flyttat in för då är allt nästan lika nytt för dem som det är för mig vilket det gör det lättare för mig att känna mig hemma. Till skillnad från en familj osm har bott i samma hus i 20 år. 


21.50 Det tog bara 25 minuter idag. Suck jag vill ju dokmuntera allt för det är kul att läsa sedan och så får ni veta vad som händerg. Men det tar så lång tid! Jag kanske skriver lite för detaljerat men jag vill liksom få med allt. Så det får väl ta sin tid då. 

21.52 Godnatt!

Av amandahermansson - 10 januari 2017 15:06

Igår var Pilar på förskolan för första gången. Det är en förskola där de pratar tyska. Hon gick på en tysk förskola i Teneriffe (där de bodde innan de flyttade tillbaka till Madrid i höstas, de har bara bott i lägenheten sen i november) och till hösten ska hon börja på den stora tyskaskolan ("Tyska skolan i Madrid", från förskola till gymnasium) som ligger precis vid vårt hus. 

Vi gick till förksolan alla tre och stannade bara några timmar eftersom det var första gången. Det var kul att få se lite vad de gjorde så man vet ungefär vad hon kommer göra på dagarna. Fast jag fattade ju ingenting haha. Förhoppningsvis förstår barnen nåt iallafall. 


Vi gick ifrån förskolan vid 11 och då skulle mamman åka och titta på möbler med sin mamma (som sagt så har de bara bott här nån månad så det saknas tex en soffa och ett stort matbord). Så Marisa tyckte att jag skulle åka till centrum då det skulle vara tråkigt att titta på möbler ;) så först släppte de av mig vid tunnelbanan och hjälpte mig med biljett. Imorgon ska vi fixa nåt form av transportkort som funkar för metro, buss osv. Det vara iallafall inga problem att ta sig till mer centrala delar. Jag började md att hitta nånstans att äta och efter det köpte jag nytt internet till mobilen. Sen gick jag in en affär men ångrade mig och började traska runt för att se mig omkring. Jag gick till en superstor park. Alltså verkligen jättestor. Med gångar överallt och statyer och fontäner här och där. Jag gick inte ens rakt igenom halva. Men nånstans mitt i fanns en stor damm (eller vad man nu ska kalla det, kanske mer passar under en liten konstgjord sjö) och därifrån hittade jag en utväg ur parken och gick tillbaka åt det håll jag kommit ifrån. 

 

 

Sen gick jag rakt fram längs en stor väg och sen gick jag lite till. Jag hittade National biblioteket och det var hur stort som helst, men jag kunde inte komma in då man var tvunen att ha en bokad tid. Superkonstigt men det kanske inte är ett lånebibliotek.

 Jag fortsatte iallfall att gå, min plan var att hitta nån form av huvudgata med massa affärer för att ha nån mittpunkt men det hittade jag inte. Jag tyckte inte riktigt det kändes som att jag var i centrum centrum utan jag tror det finns nån annanstans som är mer "centrum". Vi får väl se vad jag kan hitta en annan dag. Ska kolla lite på internet och kolla upp lite turistmål och sevärheter osv. Måste även börja leta efter en orkester och eventuellt en språkskola. Men faktum är att det känns så bra att jag inte än har känt ett stort behov av att börja leta efter saker att göra. 


När jag kom hem så var de andra fortfarande och tittade på möbler så jag tog en snabb dusch och tittade sen på serier. Jag var faktikst ganska trött efter att ha sovit lite och sedan gått omrking massor så det var skönt att bara sitta ner en stund. Sen fick jag ett sms från Marisa där det stod "Nu är vi påväg hem, Pilar slutar inte fråga efter Amandita". Och detta gjorde mig löjligt glad. Jag är så glad att allting känns så bra och jag hoppas att det fortsätter så. Det är jätteskönt att Pilar tycker så mycket om mig. Det kan ju vara svårt eftersom att hon bara har bott med sin mamma och visst hon blir lite ledsen när Marisa måste gå men det går snabbt över och jag hoppas att hon vänjer sig snabbt vid att ibland vara själv med mig. Igårkväll när Marisa åkte och handlade så somnade hon (efter typ 15 sagor) med mig fast mamman inte var hemma. SÅ jag tror att det kommer gå ännu bättre så småningom. 


Långt inlägg nu, men kort om dagen. Vi gick upp och Marisa tog Pilar till förskolan och jag var kvar hemma. Idag var tanken att Pilar skulle vara kvar till ca 13 och Marisa sa att de skulle komma hem ca 14. Så jag åt frukost i lung och ro och sen gick jag ut och sprang. Det var lite jobbigt då jag inte har sprungit på några månader utan endast kört styrketräning i ca 3 månader pga mina höfter. Men efter att vart hos sjukgymnasten i julas och rätat till och fixat allt så ska jag nu försöka komma igång med löpningen också.  Efter detta tog duschade jag och tog det lungt, gick på en pyttekort promenad och gick sen tillbaka för att äta lunch. Sen började jag bli orolig ifall det var jag eller Marisa som skulle hämnta Pilar. Och jag fick inte tag på henne så jag gick till förskolan. Och tur var så var de båda där. Haha lite pinsamt och bara komma inklampande där när mamman redan var där men jag sa att jag missförstått henne och började fundera på om det var jag som skulle hämta eller inte och att det då var bättre att jag gick och hon var där än att hon inte var det. Tror hon fick lite dåligt samvete att hon inte vart tydligare men det spelar ju ingen roll. 

Nu ligger Pilar och sover och jag ska krypa upp i sängen och fortsätta kolla på grimm :) 

me


Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)

mina blogg dagar

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

sök

kategorier

arkiv

tidigare år


Skapa flashcards