Alla inlägg den 5 oktober 2016

Av amandahermansson - 5 oktober 2016 21:23

Dessa dagar är fullproppade med nya ord, uttryck och fraser så det är inte lätt att välja ord till rubriiken ;) men det här ordet är lite roligt. Palo betyder pinne och området som universitetet där jag pluggar nu ligger i heter el palo vilket alltså betyder pinnen. Haha lite kul. Kursen går iallfall bra. Idag fick vi reda på att de bestämt sig för att vi är lite sämre än de trodde från början (det är tre nivåer A,B och C, med två nivåer i varje nivå, alltså från början var vi B2, men nu är vi B1) haha. De tyckte att vi var för dåliga på dåtid (preteritum och imperfekt) och ingen hade knappt gjort något av en speciell framtidsform så de tyckte inte att vi kunde gå vidare med "subjuntivo" (vet ej svenska ordet) vilket jag bara tycker var bra för det är jättekrångligt. Kanske hade vart skönt att få det ordentligt förklarat för sig av bra lärare men jag hoppas jag klarar mig utan det eller kan lära mig det på egen hand. Hur som helst så har vi jobbat en hel del med dåtidsformerna och det börjar bli lite lättare men jag (och de andra) tycker fortfarande att det är lite krångligt. Dessutom gillar jag inte riktigt den läraren vi har i första två passen. Hon har dåligt tålamod och verkar tycka att vi är lite tröga som inte fattar. och hon gillar inte att förklara saker som inte har med just den här grammatiken att göra. Men den andra läraren är underbar. Önskar man haft henne i gymnasiet. Hon förklarat gladeligen alla frågor och låter oss tänka innan vi svarar. och när hon rättar oss så gör hon det på ett bra sätt. Vet inte om ni förstår men man kan bli rättad på ett bra och ett dåligt sätt. När den första läraren rättar så känner man sig såå dålig som inte sa rätt, men med den andra så känns det inte så. 


Hur som helst. Har glömt hur fort en vecka rullar på när man går i skolan redan torsdag imorgon liksom?! Och jag har också glömt glädjen när man slutar. Även om det här är ganska kul och väldigt annorlunda från vanlig undervisning (främst för att vi är så få personer så blir det annorlunda upplägg, men ajg gillar det) och timmarna går fort men det är ändå en befrielse att gå till bussen :) tror inte man kommer ifrån det, även om man tex har världens bästa jobb så är sista timmen bara nedräkning till när man får gå hem haha.


Efter min befrielse från skolan så väntade jag på bussen. Har märkt att det bara står när bussen går från Rincon och från Malaga, så man vet inte exakt när den kommer till varje hållplats (kan va därför jag "missat" bussen några gånger). Vilket är väldigt stressande för du vet inte om du har missat bussen eller om den inte har kommit än. Och har man en tid att passa så är det jobbigt. Jag hann iallafall till platsen där barnen går av innan i tid och sen gick vi hem och åt. Sen gjorde jag min läxa. Det var lite kul för mamman kom hem när jag satt där och så frågade hon vad vi gjort och så visade jag. Då läste hon igenom min läxa och rättade mina fel. Blev väldigt nervöst att allt skulle vara fel men hade typ bara 3/4 fel så kände mig nästan lite stolt ändå. Då fick hon liksom se att jag faktiskt kan. Blev också glad för att hon brydde sig och tyckte det var kul att jag gjorde läxor. 


Sen gick jag och hämtade laia. Och precis som igår och iförrgår så åt vi mellis i parken och sen lekte hon med sin kompis. Kom hem strax efter 19 och då skulle vi duscha men pappan sa att han skulle fixa det så jag gick ner och tränade lite innan jag också duschade. Efter att ätit middag alla 6 (första gången sen jag minns inte när?) så åkte föräldrarna nånstans och jag nattade Laia. Nu väntar jag på att hawaii five-o ska börja och efter det ska jag gå och lägga mig. Såå vi hörs imorgon :) 

me


Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)

mina blogg dagar

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

sök

kategorier

arkiv

tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards