Direktlänk till inlägg 13 oktober 2016

loco/a = galen, knäpp, väldigt konstig

Av amandahermansson - 13 oktober 2016 20:48

Dagen idag började ju på sämsta tänkbara sätt. När jag skulle väcka Laia sa pappan låt henne sova 10 min till, så jag åt frukost först och sen när jag skule väcka henne så ville hon inte gå upp och inte klä på sig så hon låg och skrek och sparkade i 20 minuter. En tag stod jag bara och tittade på henne men trots att jag inte gjorde nånting så gallskrek hon. Och såklart kom pappan in just när jag inte försökte klä på henne. Men det hjälpte inte att pappan sa till eller blev arg heller så tillslut fick jag tvinga på henne kläder med "våld". (inte våld som i att slå men jag var ju tvungen att göra det mot hennes vilja så det blev väl med styrka). Pga detta så hade hon inte ens kommit till köket när kl var 8 och jag behöver gå till bussen. Blev väldigt stressigt och jag trodde jag missat bussen vid min hållplats men tänkte att jag hinner fortfarande med den ifrån centrum eftersom den står där i 15 minuter. Som tur var hann jag bara en hållplats och sen kom bussen. 


I skolan idag så hade jag mitt muntliga prov. Det gick väl sådär om jag får säga det själv. Blandade säkert ihop massa former i dåtid.. Hörövningen tyckte jag ocksp gick lite sådär, men tror iallafall att jag fick 4/6 rätt vilket är tillräckligt för att klara sig. Efter det här så blev jag på sånt där deppigt provhumör (alla som skrivit ett halvdant prov vet hur dåligt det känns) och därför blev resten av dagen inte så jätterolig. Men imorgon ska jag ta nya tag för då har jag prov i grammatik, skriva och läsförståelse. 


Åkte direkt med bussen och gick längs stranden medan jag väntade på tjejerna, gick hem åt mat. De båda fick utskällning av pappan för att de åt chorizo till riset och inte till soppan, jag hade tur för min tallrik (med ris och chorizo) var i mikron så den såg han inte. Sen hade vi tre lite samförstående angående att han överreagerat och att huvudsaken är att man äter maten. 


Sen gjorde jag mina sista läxor för ett tag. Jag har bestämt mig för att jag ska fortsätta jobba i boken och även be mormor och morfar ta med sig mina spanksaböcker så jag kan plugga lite på dagarna nu när jag snart kommer få långtråkigt igen. 

På tal om tråkigt så tror jag att jag är påväg att bli förkyld. Började få ont i halsen efter lunch idag men tänkte första att det kanske var för att jag ätit stark mat, men tror inte det längre. Kanske inte så konstigt med tanke på att pappan, Laia och Lucia nu har vart sjuka/är förkylda. 


Jag slapp gå i regnet (ja det har regnat lite idag också, egentligen bara mysigt om du frågar mig) och hämta Laia, föräldrarna åkte och handlade och hämtade henne samtidigt. Men när de kom hem så märktes det på Laia att jag var den så tvingat upp henne ur sängen imorse. Först blev hon arg så fort jag klev in i rummet men lite senare tror jag det släppte. Tråkigt för jag vill ju vara (bli) den som kan trösta henne när hon är ledsen eller inte kan sova (fast hon somnar på två sekunder när jag sjunger vaggvisa för henne), den som hon blir glad och kramar när jag hämtar henne vid bussen eller när hon kommer hem efter en dag ifrån varandra. Antar att vi inte är där än vilket inte är så konstigt, men jag hoppas att det kommer bli så. Jag försöker ju vara snäll så hon (och de andra) ska tycka om mig, och jag är ganska säker på att jag tolerarar och tillåter mer än föräldrarna men ibland måste jag också bli arg på henne, fast det vågar jag typ bara bli när vi är själv för jag vill inte att föräldrarna ska höra mig och för att jag är osäker på hur man säger saker när man är arg på spanska. 


Tror dock hon vart på allmänt dåligt humör för hon avslutade dagen med att skrika i 20 min just nu för att hon inte vill sova. Barn har verkligen inte förstått det där, de vill inte gå och lägga sig men de vill heller inte gå upp. Om de visste vilken härlig känsla det är att få gå och lägga sig och hur mycket man längtar efter det när man blir äldre. 


När jag pratade med föräldrarna idag om hur det gick på provet så sa de att jag måste prata mer här hemma. Och jag vet att de tycker det och jag vet att jag vill det. Pappan sa du har vart här i två månader snart och är nästan tyst hela tiden. Kändes typ som en käftsmäll när jag redan var på ledsamt humör, men jag lyckades förklara att jag fortfarande behöver tid för att tänka och lyssa noga för att förstå vad de pratar om och när jag väl tänkt ut något att säga om ämnet så har de bytt samtalsämne, och då skrattde de faktiskt lite. Men alltså jag lovar. Både dem och er, men allra mest mig själv. Jag SKA börja prata mycket mer för att bli säkrare. Men som sagt har vart här 7 veckor nästan och visst det är mycket men ändå inte, det är ett helt nytt språk och först nu börjar förstå det allra mesta som sägs och jag kan nästan hänga med om vad de pratar om vid tex matbordet. Och jag tror att steget efter att förstå är att prata. Fram tills nu har jag faktiskt mest fokuserat på att lyssna och förstå. Nu när jag är ledig igen ska jag ta mig in till malaga och hitta ett bra bibliotek så ska kanske låna en bok på spansksa, kanske börja titta lite mer på spansk tv, eller som med hawaii five-o engelskt tal och spansk text. Hur som helst så ska jag göra mitt bästa, jag vill ju lära mig prata flytande och jag vill ju berätta och förklara osv men än så länge är jag ju ganska begränsad av mina språkkunskaper, men det kommer. Sakta men säkert så blir jag säkrare. Och jag ska klara det.

Punkt och godnatt. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av amandahermansson - 9 maj 2017 22:27

Okej så helt plötsligt och lustigt så bestämde jag mig för att byta bloggportal. Har egentligen vart trött på bloggplatsen i flera år men då jag inte brytt mig så mycket och framförallt inte bloggat så mycket så har jag inte orkat bry mig om det. Men...

Av amandahermansson - 9 maj 2017 21:50

I söndags så var det toppen väder. Jag träffade Nathalie, Sarah och Zara och vi åt först lunch inne i centrum innan vitog metron nån hållplats till Casa de Campo som man skulle kunna säga är ett friluftsområde. Stort är det iallafall (ni kan ju kolla...

Av amandahermansson - 30 april 2017 22:07

Så imorgon är det ju första maj och röd dag även här, men även tisdag är röd dag då det är "Madrids dag" så idag på em fick jag ett sms av Marisa där hon frågade om jag hade lust att följa med till Salamanca. Såklart jag har! Så imorgon åker vi, jag,...

Av amandahermansson - 29 april 2017 12:36

NU har jag äntligen överfört bilder från kamerna till datorn så här kommer ett inägg med bilder från Toledo med mina vänner i början på april. Senare kommer även från Aranjuez och Malaga. Sen vet jag inte varför jag inte kunde ladda över från mobilen...

Av amandahermansson - 24 april 2017 22:41

Det verkar som att det ska bli lite sämre väder igen och om det stämmer så ska jag ta en dag i veckan och sätta mig och göra massa fina blogginlägg. Jag ska även försöka lära mig att ladda över bilder från systemkameran så ni kan få se massa fina bil...

me


Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)

mina blogg dagar

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

sök

kategorier

arkiv

tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards