Direktlänk till inlägg 4 oktober 2016

pesadilla = mardröm

Av amandahermansson - 4 oktober 2016 20:49

Hejsan hoppsan! Inget inlägg igår men det har blivit en förändring i vardagsrutinen och jag hade typ ingen minut andas förren efter 21 och då tänkte jag inte på att blogga.. Igår börjarde ju min språkkurs, går hemifrån precis efter 8 (Ladis kommer lämna Laia vid bussen de här 2 veckorna) och åker buss till El Palo, en del av Malaga som ligger ganska nära (för mig är det på väg till Malaga). Igår så började det med att vi gjorde ett test för att avgöra vilken nivå man har. Det var inte så svårt, men sen gjorde vi ett muntligt prov också, dvs vi satt och pratade lite med en lärare. Väldigt nervöst och vet inte rikgit hur bra ifrån mig jag gjorde.. Sen blev vi placerade i grupper, jag kom i den näst bästa (den över förklarade dem var för de som typ kunde "perfekt" spanksa redan) och efter två dagar så tror jag verkligen att jag är i en grupp med lagom nivå för mig. I min grupp är det 6 personer (inklusive mig) fast en tjej är bara där på fm så typ 5,5 egentligen ;)  vi är i skolan mellan 9-14 och varje lektion är 50 min med 10 min paus mellan varje och 20 min paus mitt på dagen. De två första passen är grammatik och vi har idag jobbat med dåtid. Vilket jag tycker är lite krånligt att hålla reda på för det är tre former, varav två vet jag typ aldrig när jag ska använda vilken. Vet att jag tyckte det var svårt på gymnasiet också men lärarna här säger att "det är ju sååå lätt" haha, de andra i min grupp verkade också ha lite problem med det så jag är ju inte själv om att tycka det är svårt... Sen är det två timmar med läsa, prata, lyssna, skriva. Helt enkelt förstå och använda språket. Och sista timmen är typ för att repetera grammatiken och få förklarat för sig det man inte förstår. Från början skulle vi ha 3 olika lärare för dessa 3 pass. Men nu har vi den andra läraren på sista passet också, vilket jag tycker är bra för jag gillar henne mest. Hon är verkligen en perfekt lärare. Hon förstår att vi inte kan allt och hon förklarar alltid med glädje. Den första läraren är väl helt okej men verkar ha lite dåligt tålamod och tycker att vi ska förstå allting på en gång. Men jag tror att det kommer bli bra. Frågan är om hjärnan kommer bli för fullproppad med spanska men det kanske bara är bra. Egentligen så vill jag ta lite itaget och låta det sjunka in innan man går vidare, men jag har ju aldrig provat intensivkurs så vi får väl se hur det artar sig. 

Igår när jag kom hem så var mamman hemma så jag behövde inte hämta de stora tjejerna utan hann träna istället. Men idag och resten av dagarna ska jag hämta dem som vanligt. Och nu när de små barnen har börjat med extraaktiviteterna så går bussen hem fortare vilket innebär att den kommer innan 15 och inte efter 15. Så idag var jag nån minut sen eftersom jag inte visste detta.. Och detta innebär även att jag måste gå till bussen två gånger. För efter att ha ätit med Adriana och Lucia så har jag lite tid för mig själv (som just nu går åt till läxor) och sen vid 17.30 ska jag hämta Laia. Både igår och idag har vi stannat i parken på väg hem och ätit mellis och sen har Laia lekt med sin kompis Noria. Och jag har gått runt och småpratat (lite iallafall) med hennes mamma. Lite stelt när vi blir sittandes eller ståendes nånstans och jag vet inte vad jag ska säga och vill inte riktigt föra en längre konversation på spanska med en främmande människa. Hon är dock väldigt trevlig och frågade mig lite saker, när hon sa att jag kan mycket spanska och förstår henne bra sa jag att jag förstår mycket men när jag ska prata så blir jag nervös. Senare sa hon "du pratar och jag lyssnar och kan rätta dig om det blir fel" haha men jag visste inte vad jag kulle prata om så det blev inget mer.. haha. 

5 barn som gungar och ropar "högre högre/mera fart/hårdare" (vet inte vad som är den exakta översättningen för samma ord används till annat också) och 5 vuxna står och puttar på. Det bästa är ju ändå när barnen börjar skrattta för att det kittlas i magen. Ett sånt där skratt som de inte kan hindra och som är så genuint och underbart. Man blir verkligen så glad av att höra det :)

Jaa vad mer har jag att säga? Tror det var typ det som hänt igår och idag. Inget mer speciellt än så ;) ganska speciellt att börja skolan igen, om så bara för 2 veckor, men ändå. Istället för att sitta här och fundera så ska jag kolla på arrow, om jag inte behövs där uppe för att lägga Laia men tror inte det. Dessutom är mamman arg på en av tjejerna så vågar inte gå upp.. Är också ledsen för att jag inte får någon kanelbulle idag :( får väl trösta mig med marabou ;) 


 
 
Ingen bild

Mormor

4 oktober 2016 22:13

Var kommer dom andra i gruppen från? Vi har inte ätit någon kanelbulle heller. Hade missat att det var kanelbullens dag. / kram

amandahermansson

5 oktober 2016 21:22

Det är ju en liten tröst att inte ni heller åt ;)
1,5 från tyskland, 1 italien, 1, israel och 1 från usa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av amandahermansson - 9 maj 2017 22:27

Okej så helt plötsligt och lustigt så bestämde jag mig för att byta bloggportal. Har egentligen vart trött på bloggplatsen i flera år men då jag inte brytt mig så mycket och framförallt inte bloggat så mycket så har jag inte orkat bry mig om det. Men...

Av amandahermansson - 9 maj 2017 21:50

I söndags så var det toppen väder. Jag träffade Nathalie, Sarah och Zara och vi åt först lunch inne i centrum innan vitog metron nån hållplats till Casa de Campo som man skulle kunna säga är ett friluftsområde. Stort är det iallafall (ni kan ju kolla...

Av amandahermansson - 30 april 2017 22:07

Så imorgon är det ju första maj och röd dag även här, men även tisdag är röd dag då det är "Madrids dag" så idag på em fick jag ett sms av Marisa där hon frågade om jag hade lust att följa med till Salamanca. Såklart jag har! Så imorgon åker vi, jag,...

Av amandahermansson - 29 april 2017 12:36

NU har jag äntligen överfört bilder från kamerna till datorn så här kommer ett inägg med bilder från Toledo med mina vänner i början på april. Senare kommer även från Aranjuez och Malaga. Sen vet jag inte varför jag inte kunde ladda över från mobilen...

Av amandahermansson - 24 april 2017 22:41

Det verkar som att det ska bli lite sämre väder igen och om det stämmer så ska jag ta en dag i veckan och sätta mig och göra massa fina blogginlägg. Jag ska även försöka lära mig att ladda över bilder från systemkameran så ni kan få se massa fina bil...

me


Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)

mina blogg dagar

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

sök

kategorier

arkiv

tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards