Alla inlägg den 14 november 2016

Av amandahermansson - 14 november 2016 16:12

Så igår hade Sophie och jag bestämt oss för att vara lite turistiga. Efter busskrångel (som vanligt...) så var vi båda i malaga och kunde börja med att köpa biljetter till alcazaba och gibralfaro. Båda två är gamla slott/fästningar. Det fanns inte så mycket information om det så vet inte exakt men jag skulle gissa på att Alcazaba, som ligger på marknivå och i nutiden mitt inne i centrum, (brevid romerska teatern) var någon form av försvarsfästing åt slottet Gibralfaro som ligger en bit upp på ett berg. Alcazaba var dock mer bevarat med rum och väggar medan slottet mest hade de stora murarna och tornen kvar, där jag antar att det funntis rum var det nu växter och träd. Vi började att gå runt i Alcazaba innan vi var tvungna att knata uppför berget. 

       

Alltså utsikten över malaga och havet är ju helt underbar!! Och självklart blir den bättre och bättre ju högre upp man kommer. 

Om ni ser katedralen så kan ni se att den har ett torn och det andra tornet är inte färdigbyggt (och kommer väl aldrig att bli). Från marken så tänker man inte så mycket på det, men ovanifrån såg det verkligen konstigt ut. Som att nån tagit en såg och kapat det. 

Innan vi gick uppför berget så åt vi pasta till lunch, och det var lite kul för servitrisen kunde svenska haha :) 

     

Här ser ni hur borggården i gibralfaro liksom är full med träd och buskar. 

Efter att ha stirrar på staden ett tag så började vi gå nerför. Jag fick skitont i mina höfter av allt detta och jag fick till och med lock för öronen??! Alltså jag har problem med att jag lätt får lock men alltså av att bara gå nerför en brant backe, visst det var inte mycket lock men det var ändå... :/ 


Sen var vi hungriga igen så vi tänkte hitta nåt ställe att äta antingen smörgås eller crepes/pannkakor. Flera gånger har vi försökt beställa det men de har aldrig det :( men nu har sophie sett en skylt med crepes. Så vi hittade platsen och kolla vad som stod på skylten:

Helt underbart med en crepes-buffé tänkte vi. Men det var ju inte riktigt som vi tänkt oss. Vo fick inte göra iordning/hämta maten själv som man vanligtvis gör på buffe utan servitrisen frågade oss vilken vi ville ha och då sa vi det. Men så kom en annan servitris och sa att vi inte fick välja utan att de skulle göra iordning. Så den flrsta vi fick var med bara ost. Den andra med skinka, ost och tomat. Detta var ju verkligen inte vad vi ville ha och det var inte ens riktiga pannkakor utan mer som tunnbröd. (och för att påskynda hela processen så vi skulle få fler crepes och orka äta de goda så la vi ner halva av den äckliga crepsen i en påse i sophies väska). Men inför nästa crepes så hade vi fått en ny servitör och han frågade faktiskt om vi ville ha "salty" eller "sweet" och såklart sa vi sweet för det var ju vad vi ville. Då fck vi med choklad och mms, och  riktiga pannkakor! Då var vi nöjda. Och nästa var med frukter och kolasås (i menyn stod det dock, mango, jordgubbar, kiwi och äpple men vi fick banan och typ två bitar mango vilket gjorde mig besviken då jag inte tycker om banan), sen en med äpple och glass och den sista med glass och nåt mer. Så tillslut var vi nöjda och mätta. Och vi vet att om vi går dit igen så får vi be om de söta crepsen direkt så blir allt bra :) 

Efter detta var det dags att röra sig hemåt sådå bussen precis gått så gick vi till nästa busshållplats och då fick vi se en kättefin solnedgång!

 

sen kom jag hem och planerade veckan lite med föräldrarna inna jag gick ner och kollade på en film. 

Idag har jag som sagt träffat sophie, kasia och hennes systrar. De var jättetrevliga och vi drack iste och åt smörgås och promenerade lite läng stranden. Nu ska jag värma mina fingrar och titta på ett avsnitt greys anatomy innan jag går och hämtar laia. Antar att vi kommer stanna i parken idag då det är fint väder :) 

OCH IMORGON KOMMER MORMOR OCH MORFAR!!! 

Av amandahermansson - 14 november 2016 10:43

Så tänkte berätta lite snabbt om lördagens konsert. Senare ikväll ska jag göra ett inlägg om söndagen med massa fina bilder! Men nu ska jag skriva lite snabbt för ska gå om 15 minuter och möta Sophie och sen Kasia och hennes systrar som är på besök den här veckan.


Så jag åkte till konserten och vi repade lite innan. Sen var det typ en timme innan konserten skulle börja. Jag hade ångest över mina skor för man skulle egentligen ha svarta men jag har inga helsvarta skor här... Så jag hade tagit mina nya converse som är mörkblå, men det vita är ju lysande eftersom de är så pass nya.... Och jag det var folk som frågade om jag hade svarta skor... Vilket inte bättre på hur jag kände inför att ha de på mig. Tänkte ta av mig dem och ha bara mina svarta strumpor men det känns så oproffsigt att sitta i strumpor så jag bestämde mig för skorna. Dessutom så satt jag längst ut på kanten så mina skor syntes ju ganska tydligt också... Försökte inte tänka så mycket på det men när allt annat är svart så sticker det ut. Men mormor och morfar har med sig svarta skor så nu har jag till nästa konsert! 


Förutom skorna då, hur gick konserten? Jo i den första låten som består av 7 stycken, så gick den första delen inte alls bra jag blev skitnervös och min hjärna slutade funka och jag visste inte vilka fingrar och i vilket läge jag skulle spela.. Trots att vi repat massor och jag kan det och det inte ens är så svårt. Och jag har gjort sååå många konserter och spelningar. Större och mindre än denna konsert men ändå var jag så nervös. Tror det var för att det är med en ny orkester och de är så bra och så tvivlar jag på mig själv och bla bla. Dessutom skulle man spela svagt och sakta i de flesta delarna av låtarna och då märker man tydligare om nån spelar fel. Så jag skulle väl sammanfatta det som att jag spelade lite osäkert.. Men efter den första delen så bestämde jag mig för att det skulle gå bra resten och att jag inte skulle vara nervös utan visa att jag också kan och mest för min egen del att jag inte skulle spela fel något mer. Och jag tror att jag lyckades. Visst nåt litet småfel blev det säkert men inget stort som jag kan komma ihåg i efterhand. :) 


Och jag skulle nog säga att det var en väldigt lyckad konsert sett över det stora hela. Lokalen var fullsatt. (långt ifrån lika stor som konserthallen men ändå) och publiken gillade det de hörde. Framförallt älskade de en av farbröderna från kören som var solist. Jag blev så glad för hans skull för han fick bravo-rop och mest applåder av alla. 


Sen var konserten slut och alla gick till sina föräldrar osv som var där och lyssnade. Och jag packade ihop och gick. Kände mig mer självständig och vuxen än någonsin men samtidigt även ensam. Alltid har jag haft nån som väntar på mig efter en spelning/konsert och nu fanns ingen att prata med efteråt. Lite tråkigt och då märkte jag även att jag inte njutit av konserten lika mycket som jag brukar göra. Tex när vi har spelningar med galdra så är det så himla roligt och man är så glad innan, under och efter. Men nu var jag bara nervös och kände liksom en press att göra bra ifrån mig. Och så hade jag ju inte direkt någon där att uppleva det med. Ingen av mina vänner var med och spelade och ingen mötte upp mig efteråt :( 


Så ja, jag gick till bussen. Precis som efter vilken vanlig repetition som helst. Firade med att köpa en sallad på mcdonalds som jag stressåt innan bussen kom. När jag kom hem så sov alla och jag gick och la mig. Och det var det. Såklart roligt med en konseert och det är ju vad vi övat och väntat på hela hösten, men för mig så var det inte så roligt som det brukar vara. 

me


Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)

mina blogg dagar

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2016 >>>

sök

kategorier

arkiv

tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards