Inlägg publicerade under kategorin Au pair

Av amandahermansson - 26 september 2016 10:27

Igår var en bra dag. Hade fullt upp med roligt hela dagen så hann inte ens blogga ;) Började frukosten vid att mamman frågade när vi hade konsert och om nån av min familj skulle komma på besök tex. vid jul eller så. Och eftersom mormor och morfar vill komma så sa jag det och så bestämde vi att det blir bra att de kommer i mitten på november. Så glad!! Kommer bli jättekul att de kommer hit :)))))

Sen skulle jag ta bussen in till Malaga och träffa Sophie och Kasia och hade ännu en misslyckad busstur. Bussen skulle komma 12.20 jag var där 10 min innan men bussen kom inte förrän 12.45 (men sophie skulle ta samma buss och den kom till henne i tid??) och sen tog chauffören en av de där mystiska rasterna på ca 20 min så jag var ju typ 30 min sen till vår träff och jag kunde inte kontakta dem för jag har ännu inget internet och deras nummer var på mobilen jag lånat av familjen, som inte hade batteri och var kvar i huset... Som tur var så väntade de på mig och vi kunde gå och äta. Det blev pizza framför den stora katedralen. Sen gick vi en bit till höger till en strand (i efterhand borde vi gått åt andra hållet för där är stranden finare) men det var lugnare här eftersom alla andra går åt andra hållet, dock så var vattnet just där välldigt smutsigt. Men det var kallt också så man badade ju ändå inte ;) fast lite senare så badade jag faktiskt lite. Sen gick Sophie och jag tillbaka och tog bussen hem. Nästa vecka planerar vi att ses hemma hos mig, förhoppningsvis har pappan inte täckt över poolen än, men annars går vi till stranden (det gör vi nog ändå).

Sen på kvällen så skypeade jag med emma, lite med mamma. Jätteskönt att bara prata. Kunna prata på ett språk där du inte behöver tänka utan bara kan babbla. Var dock jättetrött och det blev sent men det var ett ganska bra skäl till att stanna uppe så det gör inget :) En bra söndag helt enkelt!

Idag hade jag tänkt gå och fixa ett spankst nummer och internet så jag kan använda mobilen utanför huset, vore ju skönt faktiskt. Det är faktiskt lite svalare här idag så jag tror jag kommer ha jeans på mig, första gången sen jag lämnade sverige. förutom på morgnarna då har jag löparbyxor och tjocktröja när jag går till bussen)

Fick precis mejl från universitetet här att jag är antagen till kursen och att det var okej att komma lite sent då de förstod min situation. Känns skönt och ska bli skönt att ha nåt att göra på dagarna (iallafall i två veckor haha). Så ska betala den och se vad mer som behövs. Förhoppningsvis kan jag få csn men vet inte. Återstår att se.

Av amandahermansson - 24 september 2016 19:53

Gick upp tidigt idag för att jag skulle ta bussen till orkestern. Återigen så tog det 1 timme in till Malaga bara för att chauffören tog rast. Undrar om man på nåt sätt kan ta reda p innan vilka tider som de ska ha rast så man slipper sitta på bussen och vänta.. KOm iallafall precis i tid till orkestern, bussbytet gick bra. Idag var det dock inte så kul. Till en början så hade jag en dålig speldag där även det lättaste inte alls gick att spela. Det gick över men vi repade typ hela tiden på en låt som är ganska tråkig. Och det var mest viola som repade för deras stämma är svårast. Så vi satt typ och lyssna när de spelade ton för ton. Och dirigenten blev arg några gånger och skällde ut en kille två gånger för att han inte kunde. Tydligen så är det jätteviktigt att öva hemma och sätta exakt alla toner när man kommer dit. Hon sa till honom att spela för alla och efter sa hon om du inte kan stämman så kan du gå härifrån. Tyckte så synd om honom och han ska ha en stor eloge för att han lyckades hålla tårarna inne, men det var inte långt kvar till gråt. Stackarn. Jag själv fick panik när hon ställde sig vid min stämma för att lyssna på oss, som tur gick det bra för mig då och jag slapp bli uthängd framför alla andra. I slutet spelade vi några nya låtar. Men i rummet brevid övade blåset på roliga låtar, bland annar olympic spirit som vi har spelat med EUS, hoppas vi spelar den här också, vi borde ju spela samma låtar som blåset men frågan är ju varför vi inte har repat tillsammans än. Än så länge har det vart uppdelat stråk och blås. Men på konserterna så lär vi ju spela tillsammans så vi borde ju både spela samma låtar och öva tillsammans. De sa idag att det kommer vara 8 konserter i år så det blir ju en hel del :) dessutom ska de på resa i februari, till Kuba förmodligen, och jag vet inte om jag sa det förra veckan men det vore ju coolt att följa med dit. Vet dock inte om det är möjligt för agenturen och familjen. Senare bekymmer..

Efter orkestern åkte jag in till Malaga och åt lunch, pasta med lax. Gott men jag förstår verkligen inte varför spanjorer är så himla förtjusta i att dränka all mat i olja?? Själv tycker jag att det är så got när allt är dränkt i olja, men de verkar ju gilla det..Köpte även en glass medan jag väntade på bussen. Kom hem ca 17.15 och då var familjen inte hemma. Vet inte vart dem är men de har fortfarande inte kommit hem. Jag gjorde veckans test på träningen. Fick väl en rätt så bra tid med tanke på att jag höll på att spy när jag gjorde 120 burpees för nära inpå mat... Hade jag inte fått kvälvningar när jag gjorde burpees så jag var tvungen att stanna och andas så hade det not blviit en ganska bra tid. Trots detta så var jag snabbare än två av gångerna jag gjort testet (det är 4 test som kommer tillbaka med 4 veckors intervall och nu har jag ju börjat om från vecka1). Tog ett dopp i poolen, som inte har så varmt vatten längre (eller så är det bara att det är svalare temperatur) men det är så skönt att hoppa i en liten stund efter ett svettigt träningspass. Nu har jag duschat och lagt till massa låtar på spotify som jag skaffade igår. 10000 år senare jag vet... Ikväll ska jag titta på doobidoooo då jag inte hann det igår eftersom jag är ensam med barnen på fredagskvällar och jag satt där uppe och tittade på hawai five-o tills tjejerna gick och la sig strax innan 11 och då gick jag också och la mig. Var trött igårkväll och imorse, och nu med. Så ska försöka sova tidigt ikväll (vilket blir svårt eftersom familjen inte är hemma än och vi förmodligen äter sen middag..) men jag har iallafall sovmorgon imorgon :)

Har för övrigt vart här en månad nu. Och förutom mitt dilemma om det är okej att inte göra nåt på dagarna och vad jag ska göra så skulle jag nog säga att jag trivs här och att allt är bra. Har inte haft mycket hemlängtan. Förutom de gånger jag sätter mig och tänker på vad jag saknar och att jag vill krama alla då blir det jobbigt men jag försöker att inte tänka på det så går det bra. Så ja, jag ska nog klara 9 månader till här. Och tror att ju närmare man kommer familjen och ju mer man lär sig språket desto bättre kommer det att kännas.

Av amandahermansson - 23 september 2016 19:50

Vet ni när jag tittade på det där pappret igen (som jag läste igår men inte kom ihåg så var tvungen att läsa igen) och fick nästan deja vu när jag såg att det faktiskt handlade om cancer... Nog om min dröm men den var faktiskt lite obehaglig och lämnade ett intryck.

Imorse så hade ju Laia återigen vaknat tidigt, skönt då slapp jag gnället vid frukost men tråkigt för då fick jag gå upp men hade ändå inget att göra. Låg i soffan med Laia och tittade på Youtube (jag halvsov). Sen gick vi, och jag tänkte att det är lugnt bussen kommer aldrig före halv och tror ni inte att just idag kommer den innan halv och vi får springa sista 30 meterna till bussen. Även när jag skulle hämta dem så gick jag lugnt med hunden innan tänkte att bussen har aldrig kommit innan 15.10 så det är lugnt, och återigen fick jag springa sista biten då bussen kom 15.02 Haha.

Hade en lugn dag, hade tänkt öva lite på orkesternoter men båda föräldrarna jobbade hemma idag så hade inget lust med det. Efter träning o frukost o allt så gick jag till affären för att köpa plåster, hittade inga men köpte nektariner till mellis. Dessutom så är det en kexchokladgrej som hela tiden kommer upp som reklam på min instagram så när jag såg den i affären så var jag tvungen att köpa den, och den var skitgod faktiskt!!

Sen gick jag till havet och satte mig där och läste en stund, men det blev för varmt i svart tshirt i solen så jag gick till parken nära oss och satte mig i skuggan och läste och åt det jag köpt. Sen gick jag hem igen, hann titta lite idol innan jag gick till bussen. Har på em lekt med Laia, eller efter en stund satte jag mig och läste medan hon lekte nöjt bredvid mig. Nu har Lucia en kompis här, Laia är duschad och föräldrar kollar på nån film tror jag. Men de var mitt i så jag tittar på idol igen. Ikväll blir det pizza!! På veckans matschema så skulle vi ha ätit pizza igår och jag såg fram emot det, men så blev det rester istället haha.. Hela kvällen förstörd ;) men vi ska äta det ikväll istället vilket blir bra. Får se om jag hinner se doobidoo ikväll, det är ju fredag så får försöka hinna det! Imorgon är det orkester igen, får se hur det blir men hoppas det går bra (har som sagt inte övat så mycket men det brukar jag ju sällan göra på orkesterlåtar)
Ha en bra fredagskväll allihopa!!

Av amandahermansson - 22 september 2016 19:56

Alltså ni fattar verkligen inte hur mycket myggor det är här. Inne som ute. Satt på en av tjejernas rum i ca 15 minuter medan Laia borstade mitt hår och satte tofsar (sååå skönt btw) och fick typ 200 myggbett. Jag brukar ju inte få så mycket myggbett men här är det helt crazy hur många jag får på bara några minuter.

Resten av dagen har vart lugn hämtade barnen och åt mat. Sen tittade vi på frozen så då gick ju lite tid. Laia älskar frozen och hon var så söt under sångerna när hon satt och gjorde samma rörelser som Elsa :) Nu är hon som vanlig trött, men idag extra trött eftersom hon gick upp typ 6 eller nåt, och dessutom inte somnade förrän 10 igår... Hon är påväg i säng nu men vet inte riktigt vad som håller henne uppe men hon är just i samma rum som mamman så det får hon ta. Pappan kom visst hem ikväll, trodde han skulle komma imorgon. Han är riktigt förkyld, kunde typ inte prata. Laia börjar också snora. Antar att det kommer nu efter en tid i skolan. Men jag hoppas att jag inte blir smittad, har ingen lust att vara sjuk här nere...

Imorgon har jag som vanligt inget inplanerat, och jag kan ju inte äta frukost på cafe varje dag, även fast det är billigt. Stranden blir det nog inte heller för det var så jäkla kallt i vattnet. Och det enda jag måste köpa är plåster så jag kanske tar en promenad till affären då. Ååh det är så tråkigt att vara sysslolös här, just då känns allt så himla meningslöst. Hjälp mig gärna med vad ni tror jag kan göra här!! (vill bara försäkra er om att jag har letat och försökt ta reda på saker att göra men i rincon så finns det typ inget.) och på vardagarna har jag itne tänkt på att jag kan åka in till malaga, men det tar bara 30 min med buss så det kan jag ju göra. Nästa vecka ska jag göra det. Måste titta runt lite mer i staden, kanske se lite turistgrejer osv. Måste ju hitta ett bibliotek också. Och nåndag ska jag åka till ikea, men det måste vara en heldag så det får bli en söndag. Kanske kan mina au pair vänner följa med då :) dem har förresten språkkurser just nu så de har inte så mycket tid över på vardagarna att ses. Och förmodligen (har inte fått svar än) så ska jag läsa en kurs två veckor i början på oktober.

Nu ska jag gå och äta middag, om vi kan få en supertrött och skrikig unge till sängen först. Sen handboll på play. Hejdå.

Av amandahermansson - 22 september 2016 11:44

Godmorgon! Vaknade tidigt imorse av Laia som skrek och var högljudd, hon hade tydligen gått upp tidigare med de andra (vilket jag tyckte var skönt för då var hon påklädd och hade ätit frukost när jag kom upp) men jag låg kvar i sängen tills jag skulle gå upp. Så vi hade tid att läsa en saga och sen kom Ladis och så gick vi alla tre och hunden till bussen. Gick hem, tränade, duschade och sen gick jag faktiskt till ett cafe och åt frukost. Det är typ ett bageri, eller översättningen skulle typ bli "brödaffär". Köpte det ni kan se på bilden, liten baguette, fikabröd och 500ml festis (typ festis, finns jättelite dricka här, eller ialllafall i festis väg) och det kostade bara 3,5 euro, alltså ca 35 kr. Jag var förvånad för i Sverige hade det säkert kostat närmare 100 kr. Jag har tyckt när jag är i affären att allt är så billigt och jag det känns iallafall som att det är billigare här än i Sverige. Tex. på vägen hem så köpte jag kuvert och då fick jag 10 kuvert för 0,60 euro, knappt 6 kr vilket jag typ hade fått 1 kuvert för i Sverige. Bra för mig att det är så billigt ;)

Gick såklart längs med havet tillbaka. Och nu sitter jag ute vid poolen och njuter av värmen, ska läsa lite och sen kanske titta på idol innan jag går och hämtar barnen. Och ikväll ska jag försöka få tid och titta på guif som spelar, har fixat så jag kan se elitserien så förhoppningsvis blir det lite handboll i vinter också, har lite svårt att släppa sporten ;)

Av amandahermansson - 21 september 2016 18:57

Jaa som vanligt så började dagen med lite gråt eftersom någon sover för lite och inte vill gå upp. Det blir bra efter lite trilskande och sen kom ladis men idag lyssnade Laia inte så bra på henne heller. Ladis följde med till bussen, jag tror att förra året så spenderade Laia ganska mycket tid med Ladis så det är ju inte så konstigt att de tycker om varandra. Men när de gick och höll handen hela vägen så kände jag mig faktiskt lite avundsjuk. Men när jag hämtade barnen så höll Laia mig i handen hela vägen hem :)

Det var nån konstig dimma vid havet och längs med kusten idag, tänk er dimma fast brun. Jättekonstigt?

Sen gick jag hem, tog en löprunda, duschade och åt frukost. Sen väntade jag lite för att det skulle hinna bli lite varmare ute och så packade jag min väska och gick ner till stranden. Trodde att det fortfarande skulle vara skönt i vattnet men det var svinkallt. haha så jag badade inte utan stod i vattnet med vatten till låren ungefär. Sen låg jag på stranden och läste och åt matsäck fram till halv 2 ungefär. Då var mitt vatten slut så började gå hemåt, men så hade jag tänkt att jag skulle gå och köpa plåster, dricka och nån form av kakor/bars att kunna ta med mig som matsäck när det behövs. så kag gick och handlade istället. Glömde såklart plåster... (och det har gått hål på min blåsa så fick in sand där och var tvungen att ta bort den döda huden så nu har jag två stora sår på hälarna istället...) Tyckte dock det kändes onödigt att gå hem för att nästan direkt behöva gå och hämta barnen. Såå, jag köpte en glass och gick tillbaka till havet. Åt min glass och sen la jag mig, i skuggan den här gången, och läste lite till.

När vi kom hem (nu bestömmer jag mig för att skriva hem.) så åt vi mat och sen har Laia och jag badat lite i poolen (vattnet där var inte heller så varmt) men det blir inte så mycket bad utan mest lek med hennes lilla kök. Nu har vi duschat och tittar lite på barnprogram, eller ja jag bloggar. Mamman åkte nånstans med de stora tjejerna och vet inte varför eller när de kommer tillbaka, men hon sa inget mer än "hejdå" så tror de kommer tillbaka till middagen. Hoppas jag ;)

fick sällskap på min lilla photosession av en äldre man.. haha

Det var faktiskt skönt med en dag på stranden, och inte tillbringa all tid i huset, vet dock inte vad jag ska göra imorgon. Kanske träna och sen gå in till stan och äta frukost på ett fik? Churros kanske ;)

Av amandahermansson - 20 september 2016 21:27

Så idag har inget speciellt hänt. Som vanligt på morgonen, laia var dock väldigt gnällig för hon är så himla trött. Gick till bussen och när jag kom tillbaka så tränade jag. Har bestämt mig för att börja om åp vecka 1 men bara göra ett pass om dagen. Så första 12 veckorna gör jag alla förmiddagspass och 12 veckor efter det gör jag eftermiddagspassen så får vi se hur det går. Idag märktes det ialla fall att jag har gjort 12 veckor och att det första passet är menat för "nybörjare". Men samtidigt är det vad som är så bra med det här programmet, fortfarande så kunde jag få ut nåt av passet genom att anpassa det till min nivå.

Efter dusch och frukost, jag försöker göra allt så långsamt som möjligt på morgonen för att inte få en massa dötid de dagar jag inte har några planer haha (vilket tyvärr är de flesta dagar) Skrev ett inlägg om det där och lite till men jag satte lösenord på det (sorry ni som inte vet det och inte är hackers). Jag skrev ett brev till Wilma och tittade på idol. Åt lite lunch eftersom det inte blir "lunch" förrän vid 15.30 när tjejerna är hemma. Sen har jag vart lite social med Ladis idag och även tittat lite mer idol. Fixade också ett konto så jag kan titta på elitseriens matcher i år :)

Hämtade barnen, gick hem. Juste, när vi nästan var hemma så kör mamman förbi tydligen så skulle lucia vaccinera sig. När jag kom hem (nu säger jag hem fast jag varje gång skriver ordet ångrar mig, hemma är ju inte här egentligen men för tillfället måste jag nog säga det, (något som jag diskuterar i det lösenordsskyddade inlägget och inte orkar ta upp igen)) såg jag att jag hade missat samtal för 2 minuter sen, vilket innebär att hon måste ha ringt precis innan hon körde förbi oss. Men när de kom tillbaka sen så var hon ganska arg på att jag och Adriana (äldsta tjejen) inte hade svarat på mobilen. Jag förstod inte allt hon sa men jag fattade ju äändå. Blev lite dålig stämning och jag kände mig typ överkörd. Hon måste ju isåfall berätta för mig på morgonen att de ska iväg så att vi ska skynda oss hem. Sen att bussen är 15 min sen kan ju inte jag göra nåt åt. Aja en sktisak egentligen och snabbt glömd men ändå.

Laia var som vanligt jättetrött även på em men hon vägrade, som vanligt, att sova middag (vilket jag inte förstår varför man ska göra det vid halv sex?) jag och Ladis har pratat om det några gånger och det är på tok försent för en 3åring att gå och sova 21, gå upp 7.30 hålla igång hela dagen och inte sova middag. Inte konstigt att hon är trött och grinig hela tiden.

Efter att ha vägrat sova middag så fick hon inte lov till att titta på sin tablet (vilket hon tjatar om hela tiden, nör jag pratade med de andra au pairerna så är deras barn likadana, vill ha sin tablet hela tiden) så vi gick en sväng till parken istället. Då var hon faktiskt jätteduktig och lekte fint. Gick hem, duschade utan gnäll och sen satt hon med mig på mitt rum och vi tittade och pratade om bilderna och personerna på dem innan det var dags för mat. Nu har hon skrikit efter mamma och gråtit men jag tror att hon sover. Efter att mamman lämnat henne gråtande på sin säng så gick jag också när hon började skrika och sluta lyssna på mig.

Om det är fint väder imorgon så tänkte jag gå till stranden och stanna där ett tag. Ta med mig matsäck och sen hämta ungarna på vägen hem, om jag orkar stanna så länge vill säga :)

Av amandahermansson - 20 september 2016 11:03
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:

me

Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)