Direktlänk till inlägg 10 januari 2017

madrid

Av amandahermansson - 10 januari 2017 15:06

Igår var Pilar på förskolan för första gången. Det är en förskola där de pratar tyska. Hon gick på en tysk förskola i Teneriffe (där de bodde innan de flyttade tillbaka till Madrid i höstas, de har bara bott i lägenheten sen i november) och till hösten ska hon börja på den stora tyskaskolan ("Tyska skolan i Madrid", från förskola till gymnasium) som ligger precis vid vårt hus. 

Vi gick till förksolan alla tre och stannade bara några timmar eftersom det var första gången. Det var kul att få se lite vad de gjorde så man vet ungefär vad hon kommer göra på dagarna. Fast jag fattade ju ingenting haha. Förhoppningsvis förstår barnen nåt iallafall. 


Vi gick ifrån förskolan vid 11 och då skulle mamman åka och titta på möbler med sin mamma (som sagt så har de bara bott här nån månad så det saknas tex en soffa och ett stort matbord). Så Marisa tyckte att jag skulle åka till centrum då det skulle vara tråkigt att titta på möbler ;) så först släppte de av mig vid tunnelbanan och hjälpte mig med biljett. Imorgon ska vi fixa nåt form av transportkort som funkar för metro, buss osv. Det vara iallafall inga problem att ta sig till mer centrala delar. Jag började md att hitta nånstans att äta och efter det köpte jag nytt internet till mobilen. Sen gick jag in en affär men ångrade mig och började traska runt för att se mig omkring. Jag gick till en superstor park. Alltså verkligen jättestor. Med gångar överallt och statyer och fontäner här och där. Jag gick inte ens rakt igenom halva. Men nånstans mitt i fanns en stor damm (eller vad man nu ska kalla det, kanske mer passar under en liten konstgjord sjö) och därifrån hittade jag en utväg ur parken och gick tillbaka åt det håll jag kommit ifrån. 

 

 

Sen gick jag rakt fram längs en stor väg och sen gick jag lite till. Jag hittade National biblioteket och det var hur stort som helst, men jag kunde inte komma in då man var tvunen att ha en bokad tid. Superkonstigt men det kanske inte är ett lånebibliotek.

 Jag fortsatte iallfall att gå, min plan var att hitta nån form av huvudgata med massa affärer för att ha nån mittpunkt men det hittade jag inte. Jag tyckte inte riktigt det kändes som att jag var i centrum centrum utan jag tror det finns nån annanstans som är mer "centrum". Vi får väl se vad jag kan hitta en annan dag. Ska kolla lite på internet och kolla upp lite turistmål och sevärheter osv. Måste även börja leta efter en orkester och eventuellt en språkskola. Men faktum är att det känns så bra att jag inte än har känt ett stort behov av att börja leta efter saker att göra. 


När jag kom hem så var de andra fortfarande och tittade på möbler så jag tog en snabb dusch och tittade sen på serier. Jag var faktikst ganska trött efter att ha sovit lite och sedan gått omrking massor så det var skönt att bara sitta ner en stund. Sen fick jag ett sms från Marisa där det stod "Nu är vi påväg hem, Pilar slutar inte fråga efter Amandita". Och detta gjorde mig löjligt glad. Jag är så glad att allting känns så bra och jag hoppas att det fortsätter så. Det är jätteskönt att Pilar tycker så mycket om mig. Det kan ju vara svårt eftersom att hon bara har bott med sin mamma och visst hon blir lite ledsen när Marisa måste gå men det går snabbt över och jag hoppas att hon vänjer sig snabbt vid att ibland vara själv med mig. Igårkväll när Marisa åkte och handlade så somnade hon (efter typ 15 sagor) med mig fast mamman inte var hemma. SÅ jag tror att det kommer gå ännu bättre så småningom. 


Långt inlägg nu, men kort om dagen. Vi gick upp och Marisa tog Pilar till förskolan och jag var kvar hemma. Idag var tanken att Pilar skulle vara kvar till ca 13 och Marisa sa att de skulle komma hem ca 14. Så jag åt frukost i lung och ro och sen gick jag ut och sprang. Det var lite jobbigt då jag inte har sprungit på några månader utan endast kört styrketräning i ca 3 månader pga mina höfter. Men efter att vart hos sjukgymnasten i julas och rätat till och fixat allt så ska jag nu försöka komma igång med löpningen också.  Efter detta tog duschade jag och tog det lungt, gick på en pyttekort promenad och gick sen tillbaka för att äta lunch. Sen började jag bli orolig ifall det var jag eller Marisa som skulle hämnta Pilar. Och jag fick inte tag på henne så jag gick till förskolan. Och tur var så var de båda där. Haha lite pinsamt och bara komma inklampande där när mamman redan var där men jag sa att jag missförstått henne och började fundera på om det var jag som skulle hämta eller inte och att det då var bättre att jag gick och hon var där än att hon inte var det. Tror hon fick lite dåligt samvete att hon inte vart tydligare men det spelar ju ingen roll. 

Nu ligger Pilar och sover och jag ska krypa upp i sängen och fortsätta kolla på grimm :) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av amandahermansson - 9 maj 2017 22:27

Okej så helt plötsligt och lustigt så bestämde jag mig för att byta bloggportal. Har egentligen vart trött på bloggplatsen i flera år men då jag inte brytt mig så mycket och framförallt inte bloggat så mycket så har jag inte orkat bry mig om det. Men...

Av amandahermansson - 9 maj 2017 21:50

I söndags så var det toppen väder. Jag träffade Nathalie, Sarah och Zara och vi åt först lunch inne i centrum innan vitog metron nån hållplats till Casa de Campo som man skulle kunna säga är ett friluftsområde. Stort är det iallafall (ni kan ju kolla...

Av amandahermansson - 30 april 2017 22:07

Så imorgon är det ju första maj och röd dag även här, men även tisdag är röd dag då det är "Madrids dag" så idag på em fick jag ett sms av Marisa där hon frågade om jag hade lust att följa med till Salamanca. Såklart jag har! Så imorgon åker vi, jag,...

Av amandahermansson - 29 april 2017 12:36

NU har jag äntligen överfört bilder från kamerna till datorn så här kommer ett inägg med bilder från Toledo med mina vänner i början på april. Senare kommer även från Aranjuez och Malaga. Sen vet jag inte varför jag inte kunde ladda över från mobilen...

Av amandahermansson - 24 april 2017 22:41

Det verkar som att det ska bli lite sämre väder igen och om det stämmer så ska jag ta en dag i veckan och sätta mig och göra massa fina blogginlägg. Jag ska även försöka lära mig att ladda över bilder från systemkameran så ni kan få se massa fina bil...

me


Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)

mina blogg dagar

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

sök

kategorier

arkiv

tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards