Direktlänk till inlägg 19 januari 2017

"que frío" = "vad kallt"

Av amandahermansson - 19 januari 2017 21:32

Okej så jag vet att ajg blev dålig på det här igen... Men anledning nu är iallafall att jag har kul och mår bra och inte tänker på att blogga. Innan jul var det tvärtom- jag hade inget kul att rapportera och struntade därför i att blogga. Också så är det så att tiden jag har "för mig själv" är antingen på dagen, då jag oftast försöker hitta på nåt att göra, eller på kvällen närPilar har somnat. Och då vill jag helst koppla av med en film eller serie och struntar däriför i att blogga. Men eftersom att ni så gärna vill att jag skriver (och för min egen del om några år) så ska jag nu ta mig lite tid och berätta vad jag gjort denna vecka :)


Sen vi hördes senast har detta hänt:

I måndags träffade jag en au pair från USA, hon heter Zara och var jättetrevlig och vi hade kul :) Tråkigt är att hon bara ska stanna i 6 veckor.. Men vi får väl passa på att träffas mycket under dessa veckor. 

I tisdag fick jag min mens så låg mest inne med magont och tittade på serier. Tog mig ut på en promenad och stannade på väg hem och köpte choklad.

I onsdags träffade jag Nathalie (från Sverige) och tanken var att vi skulle försöka komma in på National biblioteket. Men tydligen så tar de bara in 20 pers om dagen på nån form av rundtur och när vi kom så var det redan fullt. Det vore kul att komma in och se men jag tvivlar på att vi kommer pricka in en dag då  det finns biljetter kvar... Hursomhelst så vandrade vi runt och hittade några andra bibliotek. Inget stort med massa böcker. Det är typ två rum med böcker och that's it. Jag blir besviken varje gång jag kommer in på ett sånt bibliotek. Kolla bara på vårt bibliotek i "lilla" eskilstuna. Visst att vi bara har ett stort bibliotek men jag lovar att varendra skolbibliotek som finns i Eskilstuna kommun är större än de som jag har sett hittils i en stor miljonstad som Madrid. Stor besvikelse. 

Nathalie och jag åt burritos till lunch. Det var väl helt okej. väldigt kladdigt och stark dock. Men det kändes lite spanskt (eller mexiakanst). 

I onsdagskväll (igår) åkte Marisa till Barcelona, hon kommer hem imorgon. Så mormorn har vart (och är) med mig och Pilar. Igår hade Pilar feber och var väldigt hängig så hon gick inte till förskolan idag. Istället åkte vi på fm idag, efter att ha ätit frukost med mormorn på ett cafe, hem till deras lägenhet inne i stan. Där stannade vi hela dagen. Vi gick ut en stund till en marknad och handlade lite, åt lunch osv. Jag satt och åt med mormorn och hon är jättesnäll. Hon berömde mig så mycket för min spanksa. Sa att jag hade en hög nivå, konverserade bra, forstod allt (med handen på hjärtat så förstår jag inte allt, men nästan), att jag alltid böjer verben rätt, uttalar bra osv. (fråga inte varför men såhär fungerar jag:) Jag är en sån som inte alltid tar åt av tex komplimanger, som tex det här så har jag svårt att veta om personen verkligen menar det. Förmodligen så gör dem ju det men jag tvivlar alltid på det och undrar om jag verkligen är så bra som de säger. Så har jag alltid tänkt och jag vet inte varför. Dålig självkänlsa? Hur som helst så såklart att jag blir glad och jag måste lära mig att lite på att om nån säger något sådant till mig så är det sant och jag måste ta åt mig av det. 

Det var iallafall kul att för en gångs skull få lite beröm för min spanska. I malaga så fick jag ju bara höra att jag måste prata mer och att jag inte lärt mig nånting alls på 4 månader. Men jag känner nu att allt som jag lärt mig under hösten liksom har sjunkit in och att ajg nu känner mig mer säker på språket och förstår och jag är trygg med m´personerna i min omgivning (jag känner att om jag gör fel så kommer de hjälpa mig och inte håna mig och tycka jag är dålig) vilket jag inte gjorde i höstas och därför tror jag att det har släppt lite för mig. Jag pratar avslappnat och det går bra. Jag får inte panik över att säga nåt och jag har inte ångest över en familjemåltid. Faktum är att jag och mormorn satt idag i ca 1,5 timme och åt medan vi diskuterade, för det mesta, språk. Det kändes inte jobbigt nån gång och hon förklarade tex lite ordspråk och att hon var väldigt interesserad av språk osv. Samtalet flöt på så bra och ja, jag är så glad att jag äntligen får leva denna au pair dröm i en så fin och snäll familj.

(Mamma, pappa, emma och wilma, jag längtar så mycket tills ni kommer så ni får träffa alla fina människor här för nu vill jag verkligen visa er allt och hur bra jag har det!!!)

Udatering 23.10- jag avslutade detta inlägg ca 22 och gick för att dricka en kopp te och äta jordgubbar. Men jag blev sittandes tills nu och pratade med mormorn. Återigen så flöt allting på och det kändes inte som 1 timme passerade. Känns verkligen så bra.  

 

Vi får se om Pilar går till förksolan imorgon, jag skulle nog låta henne gå till skolan, men jag tror att mormorn tycker det är lite mysigt att få spendera tid med sitt barnbarn och hon vill nog gärna att vi åker hem till dem imorgon också. Vilket jag tror vi kommer göra. Pilar är ändå väldig snorig, hon har inte feber men jag tror inte att en extra dag hemma skulle skada. Risken är ju att hon blir sämre igen om hon går till förskolan. Egentligen hade jag planer på att åka till ett köpcentrum imorgon men åker vi tll dem så kan jag (om det inte är så kallt) traska runt lite på stan istället. Köpcentret kan jag åkte till vilken annan dag som helst. FÖrresten det har vart skitkallt här. Ni tycker att jag inte ska klaga men igår och imorse var det kallar här än i Eskilstuna. Runt 11 idag hade vi -1 !!!! Och det blåser ju svinkallt också. I malaga och stora delar av lander så har det kommit snö. Alltså jag trodde inte på Kasia och Sophie när de sa att det snöade i Malaga.. Men det gjorde det. Så just nu är det okej för mig att klaga på att det är kallt. ALla här säger ju också "du är ju från Sverige, för dig är det här inte kallt" "du tycker väl att vi är konstiga som fryser" men som de flesta av er vet så är jag den personen som alltid fryser och jag vill gärna att det är varmt och därför älskar jag tex sommaren och faktum är att jag nyligen bott 4 månader på spanska solkusten och det var en ovanligt varm höst, med 26 grader i början på november och när jag åkte hem till Sverige i julas så var det fortfarande 17 grader. Vilket typ skulle vara en sommardag i sverige men då hade jag vinterjacka och kunde frysa. Så ja nu är det väldigt kallt här ;) ;) ;) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av amandahermansson - 9 maj 2017 22:27

Okej så helt plötsligt och lustigt så bestämde jag mig för att byta bloggportal. Har egentligen vart trött på bloggplatsen i flera år men då jag inte brytt mig så mycket och framförallt inte bloggat så mycket så har jag inte orkat bry mig om det. Men...

Av amandahermansson - 9 maj 2017 21:50

I söndags så var det toppen väder. Jag träffade Nathalie, Sarah och Zara och vi åt först lunch inne i centrum innan vitog metron nån hållplats till Casa de Campo som man skulle kunna säga är ett friluftsområde. Stort är det iallafall (ni kan ju kolla...

Av amandahermansson - 30 april 2017 22:07

Så imorgon är det ju första maj och röd dag även här, men även tisdag är röd dag då det är "Madrids dag" så idag på em fick jag ett sms av Marisa där hon frågade om jag hade lust att följa med till Salamanca. Såklart jag har! Så imorgon åker vi, jag,...

Av amandahermansson - 29 april 2017 12:36

NU har jag äntligen överfört bilder från kamerna till datorn så här kommer ett inägg med bilder från Toledo med mina vänner i början på april. Senare kommer även från Aranjuez och Malaga. Sen vet jag inte varför jag inte kunde ladda över från mobilen...

Av amandahermansson - 24 april 2017 22:41

Det verkar som att det ska bli lite sämre väder igen och om det stämmer så ska jag ta en dag i veckan och sätta mig och göra massa fina blogginlägg. Jag ska även försöka lära mig att ladda över bilder från systemkameran så ni kan få se massa fina bil...

me


Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)

mina blogg dagar

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

sök

kategorier

arkiv

tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards