Alla inlägg den 2 december 2016

Av amandahermansson - 2 december 2016 18:55

Idag åkte jag för tredje dagen in till Malaga och träffade Sophie. Vi satte oss på ett cafe och bara pratade osv. Ni kanske tycker att det låter enformigt (det vet jag att pappan gör, fick skjuts av honom då han skulle dit, han frågade "så ni ska till ett cafe och bara sitta där" och jag svarade bara ja. men han sa det liksom på ett töntigt sätt, som att jaha, varför gör ni inget seriöst istället) men jag tycker att det är mysigt. Vem vill inte sitta på ett cafe vaför jag liksom? (Plånboken kanske...) Dessutom har vi så mycket att prata om hela tiden med våra familjer etc så tiden går snabbt också :) Har jag berättat förresten att vi har bokat en weekend till Sevilla???! Nästa helg åker jag, Sophie och Kasia till Sevilla och sover på ett hostel. Det ska verkligen bli jätteroligt och vi alla ser fram emot det massor!! Vi har liksom pratat om att göra nåt sånt här ändå sen början så det ska bli jättekul! Vi har dock inte bestämt om vi ska åka bus eller tåg dit. Vi vill ta tåget för det går tidigare på morgonen och det går snabbare (dock lite dyrare) så vi får mer tid i Sevilla, meeen problemet är att det går kl 7 från malaga och första bussen för mig och sophie till malaga går vid 8 eller nåt. OCh ingen av oss vill fråga våra familjer om skjuts kl 6 en lördagmorgon... Så det lutar åt att det blir buss iaf.. Men skitsamma huvudsaken är att vi kommer iväg och att vi får en kul weekend tillsammans!! :) :) :) :) :)


Nästa vecka är det fiesta (=röd dag) på tisdag och torsdag, vilket innebär för mina "barn" att det bara är skola onsdag och fredag. Och därför åker jag + hela familjen + en vän till Lucia tror jag till "el pueblo" (=byn). Det är en by/liten stad som heter Caniles (kolla på google maps om ni är nyfikna) där mammans mamma och pappa bor. Sen vet jag inte hur många släktingar som kommer vara där men jag hoppas att det inte blir för långtråkigt eller för stelt och jobbigt för min del. Jag gissar ju att på söndagen kommer alla gå till kyrkan då det är advent så då är ju nästan hela söndagen planerad och flyter förmodligen på bra. Men vi får väl se hur det blir de andra dagarna. Vi åker hem på måndag tror jag. Så jag har inte med mig datorn och förmodligen kommer jag inte blogga. Jag hoppas verkligen att det finns wifi för annras kommer mitt internet på mobilen att ta slut sååå fort... Och har inte lust att köpa nytt igen... Men det löser sig säkert! 


Pratade förresten massor med Ladis idag om pappan och mamman och det var så skönt att kunna berätta för henne då hon jobbat hos dem i ca 5 år och hon förstår verkligen hur de är och vad det är jag stör mig på. Hon berättade även lite saker som hänt förut och lite saker som de sagt/gjort. Och ja vi kan väl konstatera att de är lite speciella... tex. så när Ladis tog hand om Laia och hon var här från 8 till 20 så fick hon inte äta maten här utan var tvungen att ta med sig egna matlådor? Hur knäppt? Hahah dessutom så berättade hon för mig att pappan sagt till henne att jag äter mycket hahahahah. Jag tyckte det var skitkul och jag sa till henne (och hon höll med) att nu borde jag börja äta ännu mera hahaha :) Hur som helst så var det så skönt att få berätta för henne och hon försökrade mig om att jag har förbättrat min spanska. Hon sa "i början kunde vi inte prata med varandra för du förstod inte men titta (lyssna) på oss nu, nu kan vi samtala med varandra" vilket är så sant. Visst ibland vet jag inte exakt vad jag ska säga men oftast kan jag förklara eller säga nåt annat så att hon förstår och ibland (ganska ofta tror jag egentligen hehe) så är det inte grammatiskt korrekt men hon förstår mig ändå. Och jag tror helt enkelt att det är så att hon är en person som jag kan prata med hur lätt som helst och vara helt öppen mot, medan pappan (och mamman) är svårare och vi klickar inte lika bra. När jag ska prata med dem så stockar sig allt och min hjärna slutar fungera. Men jag önskar iallafall att de kunde fatta att jag faktiskt kan. Hoppas de tjyvlyssnar nästa gång jag pratar med Ladis ;) för jaa, det tar emot att säga till dem. 

me


Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)

mina blogg dagar

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

sök

kategorier

arkiv

tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards