Alla inlägg den 4 december 2016

Av amandahermansson - 4 december 2016 11:00

På söndag morgon så åt vi hotellfrukost och sen åkte vi till Granada. Målet var såklart slottet Alhambra som är tredje största turistattraktionen i Spanien och jag vet inte "Andalusiens stolthet" eller nåt haha. Nej men det är stort (!) och gammalt och populärt. Man måste boka biljetter och det fanns inga biljetter kvar när vi kollade på lördagen men vi hoppades att vi skulle komma in ändå, vilket vi inte gjorde. Så lite snopna gick vi runt slottet för att få se nånting, vi fick iallafall se väldigt fina höstfärger. Inte på långa vägar som hösten i Sverige men jag blev glad för här har det inte riktigt vart höst och färger på träden så jag blev glad. 

     

Så vi satte oss på ett cafe i den gamla delen av staden (Alhambra ligger på en kulle på ett berg, så tänk er att nedanför kullen ligger den "gamla" delen av Granada och nedanför berget ligger den "nya" delen av staden) och åt baguetter och drack te och kaffe. Sen spelade vi lite kort också ;) sen knatade vi uppför för att komma till utkiksplatsen San Nicholaus. Därifrån var det väldigt fin utsikt och man kunde se Alhambra och hela staden och bergen osv. Väldigt fint. 

 

Det var svårt att få bra bilder men fint var det iallafall.


Sen gick vi tillbaka upp till slottet. Då tänkte morfar och jag gå runt slottet åt andra hållet för att se om man kunde se något. Så medan mormor väntade så gick vi. Och vi kom in, Först trodde vi typ att vi bara skulle se en liten liten del men sen insåg vi att man kunde se ganska mycket. Så vi ringde till mormor och jag sprang iväg på toa medan vi väntade på att hon skulle komma dit. Och sen gick vi runt där inne. Vi insåg att vissa delar kunde man endast komma till om man hade biljetter, men jag tror vi var där i nästan 3 timmar och vi kunde faktiskt se väldigt mycket ändå (tror jag, det kanske var hur stort som helst och vi bara såg 1/4 del eller nåt men det tror jag inte). Det var nog mest så att vi inte kom in i de olika husen etc som fanns men ändå, tillslut kom vi ju in och fick se mycket så vi var nöjda över det. Ganska häftigt slott och väldigt stort. 

       

Sen gick vi mot bilen och skulle stanna och hitta nånstans att äta. Efter 3 ställen på väg ut ur granada och ett jämsides med motorvägen som bara hade baren öppen (vem har inte restaurang öppen en söndagskväll??!) så gav vi upp och fortsatte åka. Tillslut stannade vi i Nerja och åt middag på en tom (förutom oss) italiensk pasta och pizza restaurang. Men jag tyckte det var god mat (och billigt) dock lite stelt att vi var ensamma, det var folk som kom och hämtade mat men ingen som stannade. Men skitsamma. Vi fick mat och sen eftersom klockan inte var så mycet så följde jag med till hotellet och vi spelade ännu mera kort innan de skjutsade hem mig för att sova. 


me


Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)

mina blogg dagar

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

sök

kategorier

arkiv

tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards