Direktlänk till inlägg 29 augusti 2016

palabra

Av amandahermansson - 29 augusti 2016 21:58

I våras så läste jag en tjejs blogg, hon var också au pair i spanien och hennes rubriker bestod av ett ord på spanska. Så jag tänkte att från och med nu ska jag göra samma sak (mest för att man ofta har brist på rubriker) så dagens ord är palabra, som betyder just ord. I fortsättningen kanske det är ett ord som jag har lärt mig under dagen eller som har fastnat i huvudet.


Så, känns redan som att jag har berättat om dagen för alla, men för er som inte vet så gick vi vid (svensk) lunchtid in mot centrum. Vi tittade på en språkskola, gick till stadshuset för att skriva in mig i huset (men det gick inte för jag hade inte mitt pass med mig, trodde det skulle räcka med internationellt id.kort så jag hade inte tagit med det..) sen tittade vi hos olika telefonoperatörer om priser för jag måste ha ett nytt simkort med spanskt nummer och surf. Sen mötte vi upp en familj som var vän med familjen och åt tapas. Nästan alla rätter var jättekonstiga (för mig) och inte jättegoda men jag var en duktig flicka och åt upp allt ;) sen gick vi till strandpromenaden och åt glass och sen gick jag med de två äldsta tjejerna hem före de andra.

Då pratade jag med Emma och Wilma vilket var en dålig ide för jag ångrade nästan allt och ville flyga hem och krama dem. Me nu känns det lite bättre och jag ska verkligen inte tänka på det nu för då blir det ännu värre. Men imorgon är en ny dag och då ska jag försöka prata lite mer. Fast jag kom på att (även på svenska) när någon förklarar något så lyssnar man ju mest och säger okej. Man säger ju inte så mycket mer. Grejen är ju att jag förstår det mesta (om man pratr en och en och inte alla samtidigt) men jag vet inte vad jag ska svara för då får jag hjärnsläpp. Sen är det lite svårt att höra och förstå vad barnen säger ibland.. Menmen det kommer väl. 


För er som undrar, inatt sov jag mycket bättre :) sov visserligen på "prydnaskuddarna" men jag var så nära på att fråga mamman om jag kunde få byta ut den stora kudden för jag har sett att det finns två vanliga kuddar i ett linneskåp i mitt rum. Men så fegade jag ur ocg tänkte att jag borde ge det nån natt till, så inatt ska jag sova på den stora kudden. Önska mig en god natts sömn.  

 vet tyvärr inte varför bilden blir sned?? Men det här är ialla fall Laia, den minsta tjejen som jag kommer ta hand om mest :) 

 
 
Ingen bild

mormor

29 augusti 2016 22:49

God natt! Sov så gott!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av amandahermansson - 9 maj 2017 22:27

Okej så helt plötsligt och lustigt så bestämde jag mig för att byta bloggportal. Har egentligen vart trött på bloggplatsen i flera år men då jag inte brytt mig så mycket och framförallt inte bloggat så mycket så har jag inte orkat bry mig om det. Men...

Av amandahermansson - 9 maj 2017 21:50

I söndags så var det toppen väder. Jag träffade Nathalie, Sarah och Zara och vi åt först lunch inne i centrum innan vitog metron nån hållplats till Casa de Campo som man skulle kunna säga är ett friluftsområde. Stort är det iallafall (ni kan ju kolla...

Av amandahermansson - 30 april 2017 22:07

Så imorgon är det ju första maj och röd dag även här, men även tisdag är röd dag då det är "Madrids dag" så idag på em fick jag ett sms av Marisa där hon frågade om jag hade lust att följa med till Salamanca. Såklart jag har! Så imorgon åker vi, jag,...

Av amandahermansson - 29 april 2017 12:36

NU har jag äntligen överfört bilder från kamerna till datorn så här kommer ett inägg med bilder från Toledo med mina vänner i början på april. Senare kommer även från Aranjuez och Malaga. Sen vet jag inte varför jag inte kunde ladda över från mobilen...

Av amandahermansson - 24 april 2017 22:41

Det verkar som att det ska bli lite sämre väder igen och om det stämmer så ska jag ta en dag i veckan och sätta mig och göra massa fina blogginlägg. Jag ska även försöka lära mig att ladda över bilder från systemkameran så ni kan få se massa fina bil...

me


Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)

mina blogg dagar

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

sök

kategorier

arkiv

tidigare år


Skapa flashcards