Direktlänk till inlägg 28 augusti 2016

första kvällen och dagen

Av amandahermansson - 28 augusti 2016 21:20

okej jag har ju lovat att jag ska uppdatera bloggen så jag får väl göra det nu ;) 

igpr när jag kom fram så mötte hela familjen mig på flygplatsen, dvs, mamman, pappan, och 5 barn. Det är dock bara de 3 tjejerna som bor här permanent, de 2 äldsta tjejerna är från mammans tidigare förhållande och de 2 killarna är från pappans tidigare förhållande och pojkarna bor inte här vanligtvis. Ialla fall, vi åkte sedan från Malaga till Rincon de la Victoria som är staden de bor i, ligger ca 20 min från flygplatsen.



När vi kom fram till huset så visade de mig mitt rum och badrum (jag bor själv på nedervåningen, förutom när killarna är här då de sover i allrummet/köket som finns här nere) sedan ville alla barnen bada i poolen så då gjorde vi det. Sen åt vi middag tillsammans och sen gick jag till mitt rum för att sova. Vilket inte var det lättaste, de har tydligen inga bäddmadrasser på sängarna här, så man sovar liksom direkt på sängen och för mig som får ont i mina höfter lätt så var det svårt att sova på sidan som jag brukar. Dessutom så har de en stor och avlång kudde och jag är van vid två små, så jag bytte till "prydnadskuddarna" istället haha. Om jag ska klaga lite till så är sängen också kortare än min säng så när jag sträcker på benen så hamnar de utanför..


Idag så började det med att jag inte vågade gå upp till alla på morgonen, hehe. Det var så himla tyst även fast de sa på kvällen innan att det var vid 8 som de brukade äta frukost. Haha jag vände i trappan 3 gånger innan jag vågade mig upp... Men väl uppe så åt vi frukost och sen var det dags att bada i poolen igen. Till lunch så kom deras mormor, morfar och några kusiner på besök. Det var lite stelt, men kusinerna (som kanske var i 25-års åldern) var iallafall trevliga och pratade lite med mig. Men morfarn satt och sneglade på mig under typ hela lunchen, skumt. Sen har vi badat lite till oc spelat ganska mycket sällskapsspel, vi spelade bla "rita och gissa" och pictionary vilket var bra för mig då jag fick öva mig lite på ord. 


Vad gäller språket då, joo jag förstår faktiskt helt okej. Om de inte pratar supersnabbt och alla samtidigt, vilket de tyvärr ofta gör :/ och jag har sagt att jag förstår om de pratar långsamt så då gör de det men efter nån mening så glömmer de bort det och pratar skitsnabbt igen. Just nu försöker jag dock bara hänga med så gott jag kan, de kan ju inte förvänta sig att jag pratar perfekt spanska första dagen. Sen är det ju de att jag inte riktigt vågar prata så mycket eftersom jag inte kan allt. Men jag tror också att det är svårt att ställa om så snabbt till ett helt nytt språk som dessutom inte är mitt första språk (inte ens andra för den delen) och jag tror att det just nu gör att jag till en början, även om jag förstår, vill svara på svenska. Jag måste liksom vänja min hjärna med att tänka och svara på spanska och inte svenska. Men det tar förmodligen några dagar. Och dem är faktiskt bra på att förklara, och både föräldrarna och de äldsta tjejerna pratar bra engelska, så efter andra gången de förklarat på spanska och jag fortfarande inte förstår så säger de på engelska, hehe. 


igårkväll kände jag mig lite som en inkräktare och outsider men framåt kvällen idag så har även det känts lite bättre, Jag tror att mellantjejen gillar mig, hon är så söt också för hon vill hela tiden förklara för mig och der stora tjejen att förklara på spanska när hon tänker gå över till engelska. Och jag är ganska säker på att minsta tjejen gillar mig för ändå sen jag kom så går hon runt och ropar "Amandaaa" och har till och med ett smeknamn redan "Amandii". Och när vi badade nu på kvällen så ville hon bara vara hos mig (hon kan inte riktigt simma så man måste hålla i henne). Ganska så söt ändå (men ingen är bättre än dig Wilma!!!) 


Okej det här blev typ en roman men nu tror jag att jag har fått allting sagt. Bloggen är som sagt till för att ni där hemma ska kunna läsa och ta del av min resa, men också för att jag själv ska få en chans att skriva om alla intryck, upplevelser, känslor och tankar. Så därför kommer det säkert att bli lite långa inlägg men det får ni stå ut med ;) 

Kram kram och hälsningar från rincon de la victoria!!


 
 
Ingen bild

mormor

28 augusti 2016 22:12

Hej Amanda!
Vad kul att höra lite om hur du har det.
Det är klart att alla tycker om dig det går ju inte att tycka något annat. Klart också att det tar lite tid för dig att komma in i allt nytt.
Tänk på att Ikea finns om du vill köpa madrass och kudde. Hoppas du får sova bättre i natt. Kram o sov så gott. / mormor

amandahermansson

29 augusti 2016 21:57

Jo jag vet det tar nog lite tid. Hoppas de tycker om mig när jag börjar prata mera :)
Kram!!

 
Ingen bild

mormor

29 augusti 2016 22:15

tycker om dig, det gör dom ju redan !!
I dag har det regnat nästan hela dagen inte alls skönt. / kram

amandahermansson

30 augusti 2016 22:41

Haha man vet ju aldrig... Här har det vart sol hela tiden :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av amandahermansson - 9 maj 2017 22:27

Okej så helt plötsligt och lustigt så bestämde jag mig för att byta bloggportal. Har egentligen vart trött på bloggplatsen i flera år men då jag inte brytt mig så mycket och framförallt inte bloggat så mycket så har jag inte orkat bry mig om det. Men...

Av amandahermansson - 9 maj 2017 21:50

I söndags så var det toppen väder. Jag träffade Nathalie, Sarah och Zara och vi åt först lunch inne i centrum innan vitog metron nån hållplats till Casa de Campo som man skulle kunna säga är ett friluftsområde. Stort är det iallafall (ni kan ju kolla...

Av amandahermansson - 30 april 2017 22:07

Så imorgon är det ju första maj och röd dag även här, men även tisdag är röd dag då det är "Madrids dag" så idag på em fick jag ett sms av Marisa där hon frågade om jag hade lust att följa med till Salamanca. Såklart jag har! Så imorgon åker vi, jag,...

Av amandahermansson - 29 april 2017 12:36

NU har jag äntligen överfört bilder från kamerna till datorn så här kommer ett inägg med bilder från Toledo med mina vänner i början på april. Senare kommer även från Aranjuez och Malaga. Sen vet jag inte varför jag inte kunde ladda över från mobilen...

Av amandahermansson - 24 april 2017 22:41

Det verkar som att det ska bli lite sämre väder igen och om det stämmer så ska jag ta en dag i veckan och sätta mig och göra massa fina blogginlägg. Jag ska även försöka lära mig att ladda över bilder från systemkameran så ni kan få se massa fina bil...

me


Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)

mina blogg dagar

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

sök

kategorier

arkiv

tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards