Direktlänk till inlägg 7 januari 2017

el primero día = den första dagen

Av amandahermansson - 7 januari 2017 21:13

Så nu har jag gjort det igen. Åkt till Spanien, denna gång till en riktig storstad, för att kliva in i en främmande familjs liv och hem. Denna gång visste jag mer vad som väntade, även om det såklart blir lite annorlunda i en annan familj. Men jag var beredd på det värsta ;) haha men såklart så hoppades jag ju på det bästa och jag hoppas fortfarande att våren kommer bli bra. 

För oj vad bra den här dagen har känts. Jag känner mig redan hemma. Jag känner att jag kan gå runt i huset (lägenheten), gå och ta något i kylen (har inte gjort det än dock), vara med de andra eller sitta på mitt rum utan känslan av att någon tycker jag är konstig eller irriterande  Något som jag knappt gjorde i den andra familjen ens efter 4 månader. 

Efter att flyget en timme äntligen kommit (jag vet 1 timmes flygförsening är kasnke inte så farligt men ändå) så lämnade jag Köpenhamn och kom fram till Madrid vid 11. Då mötte mamman (Marisa) upp mig (Barnet, Pilar, sov hos morföräldrarna) och vi åkte till lägenheten. Hon har en likadan bil som oss vilket gjorde mig lite lycklig och jag fick en liten känsla av hemma (fast pappa våran bil är snyggare, hennes har fula ljusa skinnsäten..) Vi pratade engelska på kvällen (det var faktiskt hon som började så jag tyckte bara det var skönt och fortsatte på engelska) och när vi kom hem och innan jag fick en kvälls,macka och te så visade hon mig hemmet. Lägenheten ligger på markplan och är ca 110 m2 och det har 4 rum, kök, 2 badrum och en stor terass. Mitt rum är skitstort. Mitt rum hemma är ju väldigt litet så jag tycker detta är stort. 

Sen hände det inte så mer igårkväll eftersom det var sent och jag var skittrött så gick och la mig. och vet ni vad, JAG HAR EN LÅNG SÄNG! För er som följt mig under hösten så vet ni att jag i Malaga hade en för kort säng, men nu sov jag med raka ben innanför sängen utan problem. Men mitt problem, som jag förhoppningsvis kan komma över snart, är att jag alltid har shaft sängen med höger sida (om man ligger på rygg på sängen) mot väggen, men nu är det vänster sida (som dessutom är en bit ifrån väggen pga ett eeement) som är mot väggen. Hahah det låter kanske som ett töntigt problem men det är en vanesak och har man sovit hela sitt 19-åriga liv med höger sida in så blir det lite svårt att somna. Men det ska nog gå bra. 

Nog om min sömn.


Imorse blev det iallafall en skön sovmorgon, Marisa sov också länge och jag hörde henne i köket vid 10 så gick upp strax efter det. Jag åt frukost och sen gick vi på en promenad med hunden. Jag trodde hunden var relativt liten men den är stor. Och så stark. Är typ rädd att när jag går på promenda så är det han som kommer gå med mg och inte tvärtom.. 

Området som de bor i ligger i utkanten av Madrids centrum (googla på Montecarmelo, Madrid) och denna lägenhetsslinga ligger precis innan stasden tar slut och på andra sidan motorvägen börjar "el campo", landet. Där finns det massor med gårdar med tex stall och hästar, men framförallt så är det stora öppna ytor. Först gick vi en bit på platt mark och sen gick vi upp för en liten backe och då kom vi lite högre upp och där fortsatte den öppna marken. Det var fint för när man stod där upp så fick man kontrasen med storstaden och skyskrapor och bakom ryggen öppna landskap och sedan berg. Jag ska ta kort sedan så ni får se. Och till mormor och ni andra som oroat er för att jag ska till storstaden, det är så lugnt i det här området och det känns inte alls som en miljonstad. Jag har ju inte hunnit se så mycket än dock.. Men jag ska upptäcka allt ;) 


När vi kom tillbaka, vi var ute i ca 1,5 timme, så bytte jag om och började packa upp min väska. Hade lite organisationsroblem med hyllorna och vart jag skulle lägga vilka kläder, men nu har jag en bra lösning, tror jag :) strax efter 14 så kom morföräldrarna och Pilar. Alla var jätteglada och excited att se mig. Och Pilar ville visa mig sitt rum osv. Vi skulle åka till en restaurang i närheten och äta och när vi skulle gå så tog Marisa henne i handen men då ville hon hålla min hand istället. Och så sa hon "Amandita" vilket fick alla att skratta. (Tillägget "-ita/ito" är något som man kan lägga till på slutet av ett ord för att markera att det är något litet, tex om någon sak är liten kan man såklart säga "pequeño" som betyder liten, men väldigt vanligt framförallt i Malaga och Andalusien och i barnfamiljer är att man istället säger "pequeñita", eller tex en liten stund blir "un ratito" istället för "un rato". Så där, nu fick ni dagens spanskalektion ;-) ). 

Vi åt på en asiatisk restaurang och det var trevligt. Även om det var den första måltiden tillsammans och dessutom med morföräldrarna så kan jag nog säga att det för mig kändes som en bättre måltid än någon annan som jag hade hos den andra familjen. Mormorn var trevlig och frågade mig saker och även om inte någon pratade jättemycket (kanska svårt då det är på en restaurang där alla är så högljudda) så kändes det inte som en tung och jobbig tystnad utan det kändes helt okej att man inte sa något. I min familj i Malaga kände jag mig tvingad att prata och det gjorde att det blev ännu svårare att samtala än vad det redan var att prata med föräldrarna där. Men idag kändes det inte så. 


Sen åkte vi tillbaka och det var väl egentligen lite "siesta-tid" men Pilar ville vara med mig och hon frågade om alla saker jag hade på mitt rum. Tyvärr så öppnade hon lådan i mitt nattduksbord där jag lagt min choklad hehe. såklart blev hon nyfiken och jag kanske får flytta på det nu ;) haha. När vi lete kurragömma så gömde hon sig i badrummet och hon stod bredvid toaletten men ändp kissade hon på sig?.. Så det blev badet för henne. Tyvärr så såg jag inte att hon kissat på sig så jag råkade kliva i det och mina nya fina tofflor från Josefin blev blöta :( men nu är dem tvättade. 


Jag och Pilar åt middag och sen gick hon och la sig. Sen gick mamman på promenad med hunden och jag har suttit här och skrivit ett tag nu. Men nu är jag klar och jag ska titta på nån serie innan jag går och lägger mig. Tror jag ska kolla om Grimm för det har kommit en ny säsong med premiär idag, men det var så länge sen jag såg de andra säsongerna och jag har ändå inget bättre att se ;) 

Godnatt och sovgott så hörs vi! 

 
 
Ingen bild

m

7 januari 2017 22:13

Hej Amanda!
Vad glad jag är för din skull. KRAM och GOD NATT !!

amandahermansson

7 januari 2017 22:15

KRAM!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av amandahermansson - 9 maj 2017 22:27

Okej så helt plötsligt och lustigt så bestämde jag mig för att byta bloggportal. Har egentligen vart trött på bloggplatsen i flera år men då jag inte brytt mig så mycket och framförallt inte bloggat så mycket så har jag inte orkat bry mig om det. Men...

Av amandahermansson - 9 maj 2017 21:50

I söndags så var det toppen väder. Jag träffade Nathalie, Sarah och Zara och vi åt först lunch inne i centrum innan vitog metron nån hållplats till Casa de Campo som man skulle kunna säga är ett friluftsområde. Stort är det iallafall (ni kan ju kolla...

Av amandahermansson - 30 april 2017 22:07

Så imorgon är det ju första maj och röd dag även här, men även tisdag är röd dag då det är "Madrids dag" så idag på em fick jag ett sms av Marisa där hon frågade om jag hade lust att följa med till Salamanca. Såklart jag har! Så imorgon åker vi, jag,...

Av amandahermansson - 29 april 2017 12:36

NU har jag äntligen överfört bilder från kamerna till datorn så här kommer ett inägg med bilder från Toledo med mina vänner i början på april. Senare kommer även från Aranjuez och Malaga. Sen vet jag inte varför jag inte kunde ladda över från mobilen...

Av amandahermansson - 24 april 2017 22:41

Det verkar som att det ska bli lite sämre väder igen och om det stämmer så ska jag ta en dag i veckan och sätta mig och göra massa fina blogginlägg. Jag ska även försöka lära mig att ladda över bilder från systemkameran så ni kan få se massa fina bil...

me


Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)

mina blogg dagar

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

sök

kategorier

arkiv

tidigare år


Skapa flashcards