Alla inlägg den 2 september 2016

Av amandahermansson - 2 september 2016 22:16

Ännu än dag har rullat på och idag är det en vecka sedan jag sov sista natten hemma. Imorgon har jag alltså var här i vecka. Som jag sagt tiigare så går tiden så långsatm här. Vet inte om det är för att dagarna känns längre när det blir så lång tid mellan måltiderna. Frukost vid 9, lunch vid 15 och middag vid 20.30/21 Så även fast jag bara har vart här en vecka så känns det som längre. Fast egentligen så har vi inte ens gjort så mycket speciellt. Tre dagar tror jag det är bara som vi inte har vart i huset hela dagen. Eller ja lite små utflykter från huset har det ju blbit men mestadels är vi här. Badar i poolen eller, som jag också sagt tidigare, efter måltiderna när det blir helt dött och alla sitter med någon form av ipad, mobil, tv eller dator. Själv så skulle jag kunna tillbringa hela dagarna i solstolen (i solen eller skuggan) vid poolen och läsa böcker och hoppa i när det blir för varmt. Tyvärr så har jag bara en svensk bok med mig och har bara halva kvar. Så jag måste ta mig in till centrum och leta efter ett bibliotek i hopp om att de har några svenska böcker. (eller engelska) känner att min spanskanivå inte håller för romaner på spanska. haha. 


Idag så åkte tjejerna iväg till sin pappa, de kommer tilbaka nästa vecka. Och på söndag åker killarna tillbaka till sin mamma på Teneriffa (de bor där) och pappan börjar jobba. Så nästa vecka är det bara jag, mamman och Laia. Blir spännade att se vad vi gör då. Jag är ju egentligen ledig på dagarna men den här veckan har jag typ vart med familjen hela tiden. Undrar hur det blir i helgen för då är jag ju också ledig. Men tror inte jag kommer  agera särskilt annorlunda. 

Idag gick jag även själv till närmsta mataffär, var bara raka vägen så inte alls svårt att hitta :) till lunch åkte jag, pojkarna och pappan och åt sardiner. Inte helt min grej att sitta där och rensa små fiskar innan man kan äta pyttelite fisk från dem, men glassen efteråt var bättre ;) 


Sen på kvällen var jag själv med pojkarna och Laia. Först fick Laia ett utbrott för att jag tog saxen ifrån henne när hon började klippa håret på hunden. Hon hällde ut en hel pennlåda på golvet och jag sa åt henne att plocka upp, vilket hon inte gjorde utan började skrika och gråta efter mamma. Men mamma var ju inte där så då fick jag trösta fast jag nyss var arg och sträng haha. Sen gick det dock bra, hon åt ordentligt och gick raka vägen i säng vilket var skönt :) 

Nu ska jag titta på doobidoo och äta marabouuu och vänta på att föräldrarna kommer hem. godnatt! 

här får ni en bild på poolen, den är faktiskt ganska stor och på den djupa delen (till vänster) bottnar inte jag. 

Av amandahermansson - 2 september 2016 09:00

Igår var det första september, vilket vanligtvis för mig brukar betyda att sommaren är slut. Men för mig så har den nyss börjat. Jag undrar när det blir höst här? Skolan (eller dagis?) för de små börjar den 12:e och de stora veckan därpå tror jag. så då måste det ju snart vara höst. Men jag menar för dem kanske det blir höst i slutet på september eller nåt, men för mig kommer det ju att vara sommar hela hösten, såklart kommer jag vänja mig vid värmen och tycka att det är höst då, men om jag tänker på sverige så kommer jag att tycka att det är sommar :) haha förvirrande, men något som får en att inse hur snabbt man kan vänja sig vid något, eller vänja sig av med något som alltid har vart så självklart. Jag undrar också om träden ändrar färg här? och om hösten är lika vacker som i sverige? Det finns ju dock inte jättemycket träd och det är mest barrträd haha så vi får väl se hur det blir med färgerna. 


Haha här sitter jag och diskuterar hösten med mig själv... en annan sak som jag har märkt är svårt är faktiskt att hålla sig borta från min familj. Jag mår bra än så länge, blev lite ledsen efter att ha pratat (typ skype) med emma, wilma och pappa i måndags och då kändes det lite jobbigt. Men förutom det så har jag inte haft hemlängtan. Bara för att jag skriver om det så kommer jag säkert må dåligt av det ikväll dock. Man vill inte riktigt påminna sig om att man saknar allt där hemma men det är också svårt att låta bli att prata med dem, jag menar det är ju något jag har gjort varenda dag i mer än 19 år så varför skulle jag inte göra det nu? Det är ju naturligt för mig att göra det och så länge man pratar om vadagliga saker så är det inte jobbigt. Jag har såklart hört om allt det där "släpp livet hemma ett tag´och lev ut till fullo i Spanien" "tänk inte för mycket på familj och vänner" "avskärma dig från allt vanliga i sverige" men nej, än så länge kan jag prata med emma och my varje dag på snapchat och ev mina föräldrar och det funkar, jag kan vara lika mycket engagerad i mitt liv här för det. Och så länge det går bra så tänker jag göra det. Trots att man kanske inte borde göra det. Men så länge vi håller oss till skrivande så går det bra, det var jobbigt att se och höra dem så skype blir det kanske inte så ofta. Men meddelanden kommer det nog att fortsättas med. Om man känner ett behov av det. Jag menar ibland har man inte alltid något att säga. Men ibland kommer man på saker som man bara måste få säga till en viss person. tex igår när vi åkte bil hem från Nerja så ville jag verkligen diskutera med pappa hur de kör här nere haha. 

Så familj och vänner, jag älskar er och måste prata med er ofta så ni blir visst inte av med mig så lätt. <3

me


Hola amigos!
Amanda, 19 år från Eskilstuna här. Just nu är jag dock i Spanien och upplever min dröm att jobba som au pair! Om du fortsätter klicka in på min blogg kan du följa min resa :)

mina blogg dagar

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

sök

kategorier

arkiv

tidigare år


Skapa flashcards